Niesporczaki znowu zaskoczyły naukowców. Pomogą ratować ludzkie życie

Niesporczaki znowu zaskoczyły naukowców. Pomogą ratować ludzkie życie

Niesporczaki potrafią przetrwać nawet w ekstremalnych warunkach
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons
Karolina Modzelewska
21.03.2023 13:44, aktualizacja: 16.01.2024 18:01

Naukowcy z Uniwersytetu Wyoming przyjrzeli się niesporczakom, a dokładniej mówiąc - ich zdolnościom do przeżycia nawet w ekstremalnych warunkach. Jak donosi serwis Phys, badania doprowadziły do przełomowych wniosków, które w przyszłości mogą pomóc ocalić wiele ludzkich żyć.

Niesporczaki, nazywane też niedźwiedziami wodnymi, wciąż zaskakują naukowców. Te niepozornie wyglądające stworzenia, zaliczane do grupy najbardziej wytrzymałych organizmów na naszej planecie, mogą przetrwać ekstremalne temperatury, wysokie dawki promieniowania jonizującego, gigantyczne ciśnienia statyczne i wysokie stężenia związków chemicznych, co udowodniono w trakcie licznych eksperymentów.

Niesporczaki mogą pomóc ratować ludzkie życie

Przykładowo, w 2019 r. te małe bezkręgowce zostały wysłane w kosmos na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w ramach eksperymentu "Cell Science-04". Jego celem jest sprawdzenie, jak upływający czas wpłynie na zmiany zachodzące w materiale genetycznym niesporczaków. Z kolei w 2021 r. naukowcy z Centrum Astrofizyki i Nauk Planetarnych Uniwersytetu Kent wystrzelili je z dużą prędkością z działa, żeby sprawdzić, jakie są granice wytrzymałości niesporczaków na dynamiczne ciśnienie hydrostatyczne.

Najnowsze badania, zrealizowane przez badaczy z Uniwersytetu Wyoming również polegały na badaniu zdolności niesporczaków do przetrwania w ekstremalnych warunkach. Eksperci przyjrzeli się anhydrobiozie. Jest to odwracalny i przejściowy stan, w którym niesporczaki obniżają aktywność życiową w reakcji na panujące niekorzystne warunki środowiskowe. W tym wypadku było to ich ekstremalne suszenie. Wyniki eksperymentów stanowiły punkt wyjścia do rozwoju technologii suchego przechowywania leków.

Jak donosi Phys, w trakcie badań Thomas Boothby razem ze swoimi współpracownikami udowodnili, że naturalne i modyfikowane wersje białek niesporczaków można wykorzystać do stabilizacji leków biologicznych. Chodzi o farmaceutyki wymagające przechowywania w stałych niskich temperaturach, a szczególnie leki zawierające ludzki czynnik krzepnięcia krwi VIII. Jest on niezbędny np. w leczeniu osób z hemofilią, dużym krwawieniem, czy różnych chorób genetycznych. Jego wadą jest jednak duża niestabilność. Bez odpowiedniej stabilizacji, polegającej na przechowywaniu leków w określonej temperaturze, czynnik krzepnięcia krwi VIII ulega rozkładowi.

Nasza praca stanowi dowód na to, że możemy ustabilizować czynnik VIII i prawdopodobnie wiele innych środków farmaceutycznych w stabilnym, suchym stanie w temperaturze pokojowej lub nawet podwyższonej przy użyciu białek z niesporczaków – a tym samym zapewnić każdemu wszędzie ważne lekarstwo ratujące życie - podkreślił Thomas Boothby.

Zdaniem naukowców, ich odkrycie sprawdzi się również w przypadku innych leków biologicznych. Phys przypomina, że mogą to być farmaceutyki zawierające żywe organizmy lub pochodzące z żywych organizmów np. szczepionki, przeciwciała, krew i produkty krwiopochodne. Eksperci mają nadzieję, że ich sposób na wygodną, prostą i opłacalną stabilizację leków ratujących życie sprawdzi się w przypadku globalnych inicjatyw zdrowotnych w odległych lub rozwijających się częściach świata, podczas klęsk żywiołowych, lotów kosmicznych, a nawet na polu walki.