Nazwa nic ci nie powie. Ale ten akumulator może zmienić zasady gry

Samochody elektryczne mogłyby zyskać większą popularność, ale na drodze do tego stoi kilka przeszkód. Jedną z nich jest wciąż nie najlepiej rozbudowana sieć stacji ładowania, inną – długi czas potrzebny na uzupełnienie energii w akumulatorach. Właśnie z tym ostatnim zamierza na dobre uporać się firma CATL.

Nazwa nic ci nie powie. Ale ten akumulator może zmienić zasady gryInnowacyjny akumulator Shenxing
Źródło zdjęć: © CATL
Wojciech Kulik
6

Firma CATL zaprezentowała superszybki akumulator LFP do samochodów elektrycznych. Nazywa się Shenxing i ma umożliwiać przejechanie nawet 400 km po zaledwie 10-minutowym ładowaniu. Olbrzymi potencjał widać tu więc gołym okiem.

400 km po 10 minutach – akumulator LFP udoskonalony

Akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) cechują się przede wszystkim wysoką trwałością. Z powodzeniem można je ładować wysokim prądem, a problem zwany efektem pamięci praktycznie w nich nie występuje. Liczba cykli ładowania i rozładowania jest dzięki temu bardzo wysoka, a "doładowywanie" jest jak najbardziej dozwolone. Między innymi ze względu na tę charakterystykę coraz częściej znajdują zastosowanie w motoryzacji.

W Shenxing firma CATL ulepszyła tę technologię. Opracowała zupełnie nową formułę elektrolitu nadprzewodzącego – o mniejszej lepkości i większym przewodnictwie prądu. Aby dodatkowo zwiększyć szybkość transmisji jonów litu producent udoskonalił także system SEI (Solid Electrolyte Interphase).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Stoi za tym lider branży

Być może najważniejsze w tym wszystkim jest to, że opisywana technologia nie jest dziełem jakiegoś anonimowego start-upu, lecz najważniejszego spośród dostawców akumulatorów w branży motoryzacyjnej. Założona w 2011 roku firma CATL współpracuje z takimi markami jak Tesla, Toyota, Honda, BMW, Volvo, Hyundai czy Volkswagen. W 2022 roku udział producenta na tym rynku wyniósł 37 proc.

Firma CATL zakłada, że akumulatory Shenxing trafią do masowej produkcji jeszcze przed końcem tego roku, a na początku przyszłego zostaną już zainstalowane w pierwszych samochodach. Na razie nie zdradziła jednak, którzy producenci wyrazili zainteresowanie tą technologią.

Wybrane dla Ciebie

Nowa broń amerykańskich F-16. Inni mają ją od dawna
Nowa broń amerykańskich F-16. Inni mają ją od dawna
Hit estońskiej zbrojeniówki dla Ukrainy. Sfinansowało go mocarstwo
Hit estońskiej zbrojeniówki dla Ukrainy. Sfinansowało go mocarstwo
Niemiecka obrona przeciwlotnicza opóźniona. Jej dolna warstwa nie istnieje
Niemiecka obrona przeciwlotnicza opóźniona. Jej dolna warstwa nie istnieje
Polska chce wypowiedzieć Traktat ottawski. Ustawa przeszła pierwsze czytanie
Polska chce wypowiedzieć Traktat ottawski. Ustawa przeszła pierwsze czytanie
Produkcja czołgów wraca do Polski. Przemysł odzyskuje utracone kompetencje
Produkcja czołgów wraca do Polski. Przemysł odzyskuje utracone kompetencje
Spowiedź Ukraińca. Część rannych żyje dzięki robotom
Spowiedź Ukraińca. Część rannych żyje dzięki robotom
Pierwszy taki widok w szeregach Rosjan. To jasny sygnał dla świata
Pierwszy taki widok w szeregach Rosjan. To jasny sygnał dla świata
Rosjanie ukryli czołg. Ukraińcy znaleźli na niego sposób
Rosjanie ukryli czołg. Ukraińcy znaleźli na niego sposób
Sąsiad Rosji z wyjątkowymi F-35. Nikt inny takich nie ma
Sąsiad Rosji z wyjątkowymi F-35. Nikt inny takich nie ma
Ukraińcy zbadali drony Rosjan. Tego jeszcze nie widzieli
Ukraińcy zbadali drony Rosjan. Tego jeszcze nie widzieli
Potęga pancerna Europy. Ponad 2 tys. czołgów, a ciągle im mało
Potęga pancerna Europy. Ponad 2 tys. czołgów, a ciągle im mało
Francuzi korzystają z taktyki Rosjan. Tak uderzyli w zagrożenie
Francuzi korzystają z taktyki Rosjan. Tak uderzyli w zagrożenie