Naukowcy odkryli zwierzę, które nie oddycha. To pierwsze takie stworzenie na Ziemi

Naukowcy odkryli zwierzę, które nie oddycha. To pierwsze takie stworzenie na Ziemi

Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
25.02.2020 13:12

Naukowcy opublikowali nowe badania, z których wynika, że udało im się odkryć pierwsze zwierzę, które nie wykształciło systemu oddechowego. Chociaż organizm jest niewielkich rozmiarów, to dostarczył badaczom bardzo dużo nowych danych.

Henneguya salminicola to pierwsze odkryte na Ziemi zwierzę, które nie wykształciło systemu oddychania. Ten pasożytniczy organizm, żyjący w tkankach mięśniowych ryb i innych podwodnych organizmów żywych, zaskoczył naukowców, ponieważ w ogóle nie potrzebuje oddychać.

Wiele organizmów żywych nie oddycha tlenowo, jednak w DNA każdego z nich naukowcy znajdowali dotychczas geny odpowiadające za możliwość wykształcenia się układu oddechowego. Według nowego badania opublikowanego 24 lutego w czasopiśmie "Proceedings of National Academy of Sciences" genom H. salminicoli nie ma w ogóle takich genów.

Analiza mikroskopowa i genomowa stworzenia wykazała, że w przeciwieństwie do wszystkich innych znanych zwierząt H. salminicola nie ma genomu mitochondrialnego - małej, ale kluczowej części DNA przechowywanej w mitochondriach zwierzęcych, która zawiera geny odpowiedzialne za oddychanie.

To nie koniec niecodziennych odkryć związanych z H. salminicolą. Podobnie jak wiele pasożytów z rodziny myksosporidiowców - grupy prostych, mikroskopijnych pływaków odległych od meduzy - ten również mógł kiedyś wyglądać bardziej jak jego galaretowaci przodkowie. Ciekawe jest jednak to, że ewoluował, by nie mieć prawie żadnych cech wielokomórkowych.

- Stracił tkankę, komórki nerwowe, mięśnie - przyznaje współautorka badań Dorothée Huchon, biolog ewolucyjny na uniwersytecie w Tel Awiwie w Izraelu w rozmowie z Live Science. - A teraz jeszcze stracił zdolność oddychania.

Huchon powiedziała, że redukcja genetyczna prawdopodobnie jest korzystna dla pasożytów takich jak H. salminicola, które rozmnażają się i rozwijają się z zadziwiającą szybkością.

- Zwierzęta zawsze są uważane za organizmy wielokomórkowe z dużą ilością genów, które ewoluują, by być coraz bardziej złożone - powiedziała Huchon. - Widzimy tutaj organizm, który postępuje zupełnie odwrotnie.

Badacze nie mają pojęcia, dlaczego pasożyt ewoluuje, by być coraz mniej złożonym organizmem. Huchon przyznaje, że niezbędne są kolejne badania, by zrozumieć tego typu organizmy.