Naukowcy odkryli rzadki meteoryt. Jakie tajemnice skrywa?

Meteoryt z Winchcombe.
Źródło zdjęć: © Muzeum Historii Naturalnej
Marcin Watemborski
10.07.2021 12:07

Odłamki kosmicznych skał, które spadają na Ziemię i nie spalą się w atmosferze, mogą nieść ze sobą ogromną dawkę wiedzy. Naukowcy, którzy je badają próbują dowiedzieć się więcej na temat powstania wszechświata i nie tylko. Nowe znalezisko może tłumaczyć wiele spraw dotyczących życia na naszej planecie.

Meteoryt to pozostałość ciała niebieskiego, która dotarła do powierzchni Ziemi. Nauka zajmująca się nimi to meteorytyka. Nowe badania nad rzadkim meteorytem, które sponsoruje Science and Technology Facilities Council (STFC), mają pomóc naukowcom odpowiedzieć na kilka istotnych pytań. Podobno ten kawałek kosmicznej skały może rozwiać niektóre wątpliwości na temat powstania oceanów i życia na Ziemi.

Wspomniany meteoryt uderzył w Ziemie w tym roku. Wiek znaleziska z terenów Wielkiej Brytanii jest datowany na 4,5 miliarda lat, czyli okres, w którym tworzył się Układ Słoneczny. Badania nad próbką potwierdziły te początkowe przypuszczenia.

Kosmiczna skała z Winchcombe jest ekstremalnie rzadkim typem chondrytu, czyli kamiennego meteorytu składającego się głownie z oliwinu i pioksenów. Naukowcy znaleźli w nim bardzo dużą ilość wody oraz materii pochodzenia organicznego, która pochodzi z czasów kształtowania się naszego układu gwiezdnego. Eksperci z Towarzystwa Meteorytyki zaklasyfikowali ten meteoryt do grupy chondrytów węglistych CM, co oznacza, że ma on bardzo kruchą budowę, a zawarty w nim węgiel może pomóc w datowaniu.

Dr Ashley King z UK Research and Innovation powiedziała podczas przemówienia w Muzeum Historii Naturalnej, że jest wdzięczna za przekazanie jej zespołowi meteorytu z Winchcombe. Jest to pierwsze takie znalezisko w Wielkiej Brytanii od 30 lat, a badania nad nim pomogą dojść prawdy na temat powstania oceanów oraz życia na Ziemi.

Analiza tego odkrycia zapowiada się fascynująco, a badacze pokładają w niej ogromne nadzieje. To może być jedno z brakujących ogniw nauki, co podkreśliła dr Queenie Chan z Uniwersytetu Londyńskiego. Meteoryt pamiętający powstawanie Układu Słonecznego jest dosłownie kopalnią historycznej wiedzy.