Nastoletni haker skazany na 2 lata więzienia. Spowodował milionowe straty
Ataki przeprowadzone z małej sypialni w jednym z miasteczek w hrabstwie Hertfordshire spowodowały straty, które największe korporacje liczą w milionach dolarów, a 16-latkowi pozwoliły zarobić prawie 2 mln zł. Teraz zostanie za to ukarany.
02.05.2017 | aktual.: 03.05.2017 12:15
20-letni obecnie Adam Mudd przyznał się, że gdy miał 16 lat stworzył złośliwy program nazwany "Titanium stresser". W 2013 roku został użyty on do przeprowadzenia 1,7 miliona cyberataków. Nastolatek osobiście odpowiada za co najmniej 594 ataki. Reszta to efekt sprzedaży oprogramowania innym "kolegom po fachu", która pozwoliła mu zarobić ponad 386 tys. funtów (prawie 2 mln zł!). Wpłat dokonywano w Bitcoinach i dolarach.
Wśród ofiar nastolatka znalazły się m.in. należące do Microsoftu: Minecraft i Xbox Live. Zaatakował także co najmniej 70 szkół i uniwersytetów włączając w to Cambridge czy West Herts College (uczelnię, na której sam studiował). Szczególnie ucierpiał twórca gry fantasy "RuneScape", który na wzmocnienie swojej produkcji musał wydać 6 mln funtów.
Sędzia Michael Topolski w ogłoszeniu wyroku powiedział, że nastolatek doskonale zdawał sobie sprawę, iż to, co robi, nie jest zabawą. Wbrew temu, o co wnosił obrońca oskarżonego - kara nie została zawieszona. Jak uzasadniał sędzia, wyrok musi stanowić prawdziwe ostrzeżenie dla innych. Cierpiący na autyzm 20-latek okres kary spędzi w ośrodku dla młodocianych przestępców.
Zgodnie z relacją policji przytoczoną przez BBC, Mudd został zatrzymany w marcu 2015 roku. W momencie zatrzymania był w swoim pokoju. Odmawiał próśb policji o odblokowanie komputera. Pomogła dopiero interwencja jego ojca.
Sędzia Topolski podsumował, żę Mudd pochodzi z odpowiedzialnej i troskliwej rodziny, ale efekty jego przestępstw spowodowały szkody od Grenlandii do Nowej Zelandii, od Rosji po Chile.
Jak dodał sędzia – jest usatysfakcjonowany, że młody mężczyzna rozumie, że jego działalność nie była zabawą, ale poważnym biznesem przynoszącym duże zyski, a oprogramowanie robiło dokładnie to, do czego zostało zaprojektowane.