NASA: Wody na Jowiszu jest więcej niż sądzili. Zaskakujące dane misji Juno

NASA: Wody na Jowiszu jest więcej niż sądzili. Zaskakujące dane misji Juno

NASA: Wody na Jowiszu jest więcej niż sądzili. Zaskakujące dane misji Juno
Źródło zdjęć: © NASA
19.02.2020 11:51

Opublikowane niedawno w czasopiśmie Nature Astronomy wyniki misji Juno szacują, ile wody znajduje się w atmosferze Jowisza. To pierwsze tak szczegółowe dane, które udało się zebrać od 1995 roku.

NASA podaje, że nowo opublikowane dane znacząco zmieniają to, co do tej pory wiadomo było na temat wody na Jowiszu. Warto na wstępnie wyjaśnić, że nie chodzi tutaj o wodę w stanie płynnym, a o jej składniki będące częścią atmosfery - tlen i wodór.

Pierwsze tego typu dane zostały zebrane przez sondę Galileo w 1995 roku. Według nich badacze ustalili, że na Jowiszu znajduje się mniej cząsteczek składowych wody niż...na Słońcu. Jednak najnowsze badania sugerują coś zupełnie odmiennego. Według danych zebranych przez sondę Juno w atmosferze Jowisza znajduje się ok. 3 razy więcej cząsteczek wody niż na Słońcu.

Naukowcy sądzą, że tak duża rozbieżność między danymi pozyskaniami przez Galileo a Juno wynikają z przypadku. Podejrzewają że w 1995 roku Galileo pobrało dane z wyjątkowo suchej części atmosfery. To jednak prowadzi do kolejnej zagadki - skąd tak duże rozbieżności w poziomie wody pomiędzy poszczególnymi rejonami Jowisza.

Zwykle w atmosferze, zwłaszcza na niskich wysokościach poziom wody jest równomiernie rozłożony. Jednak pomiary Galileo i Juno sugerują, że w przypadku Jowisza jest inaczej. Z tego powodu niemal niemożliwe wydaje się wyciągnięcie średniego poziomu wody na planecie.

Jak zauważają specjaliści NASA, gazowy gigant stanowi krytyczny brakujący element układanki tworzenia naszego Układu Słonecznego. Jowisz prawdopodobnie był pierwszą planetą, która się utworzyła i zawiera większość gazu i pyłu, które nie zostały włączone do Słońca.

Oszacowanie całkowitej ilości wody w atmosferze Jowisza jest dla planetologów kluczowym wyzwaniem, ponieważ pozwoli to na potwierdzenie lub obalenie teorii o powstaniu planety. Obfitość wody ma również ważne implikacje dla meteorologii gazowego giganta i struktury wewnętrznej.

- Każdy przelot Juno jest niezwykle ważny - skomentował Scott Bolton, zarządzający projektem Juno w Southwest Research Institute w San Antonio. - W przypadku Jowisza zawsze jest coś nowego. Juno nauczyła nas, że musimy jeszcze bardziej zbliżyć się do Gazowego Giganta, by lepiej zrozumieć tę planetę. - Sonda Juno wykonała już 24 okrążenia wokół Jowisza.