Trwa ładowanie...

NASA rejestruje nowe obrazy cyklonów na Jowiszu. Odkrycie zaskoczyło naukowców

Jowisz to planeta, na której nieustannie szaleją burze, jednak nowe zdjęcia, które pozyskała NASA dzięki sondzie Juno, zaskoczyły astronomów. W tym regionie szaleją cyklony niepodobne do żadnych innych na planecie.
Jowisz to burzowa planeta, ale nowe odkrycie zaskoczyło badaczy
Jowisz to burzowa planeta, ale nowe odkrycie zaskoczyło badaczy (NASA, Fot: NASA)
ycipk-xoc05h

Sonda Juno okrążała Jowisza w 2016 roku, jednak te zdjęcia dotarły do NASA w ostatnim czasie. Naukowcy zauważyli na nich niecodzienne burze na biegunach gazowego olbrzyma. Na biegunie północnym szalało aż dziewięć burz - jeden olbrzymi cyklon i osiem mniejszych wokół niego. Z kolei na biegunie południowym Jowisza badacza dostrzegli cyklony ułożone w kształt sześciokąta - każdy z sześciu szalejących żywiołów miał rozmiar podobny do powierzchni Stanów Zjednoczonych.

Co ciekawe, na północy wszystkie cyklony poruszają się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, podczas gdy te na południu - zgodnie ze wskazówkami zegara. Niestety wiele więcej nie jest wiadome o samych burzach. Naukowcy nie mają pewności, czy są to trwałe zjawiska na planecie, ale podejrzewają, że trwają nawet kilka lat.

ycipk-xoc05h

Naukowcy zwrócili uwagę na jeden z cyklonów znajdujących się w sześciokącie na biegunie południowym. Stwierdzili, że jeden z nich jest na razie mniejszy od innych, ale wszystko wskazuje na to, że urośnie do rozmiarów pozostałych. Widać to na symulacji, którą udostępnił zespół badaczy:

Naukowcy nie rozumieją, czemu cyklony na Jowiszu są tak regularne i jak nowo-powstałe potrafią "dopasować się" do istniejących burz. Tego typu zjawisko nie zostało zarejestrowane w żadnym innym miejscu Układu Słonecznego.

Badacze mają nadzieję, że kolejne dane z Juno pozwolą lepiej zrozumieć naturę cyklonów Jowisza. Zaznaczają, że dopiero od niedawna nowoczesna technologia pozwala im lepiej badać te zjawiska i odkrywać prawa fizyki, które rządzą gazowymi gigantami.

Bądź z nami na bieżąco