NASA: Ogromne ilości metanu na Marsie. Eksperci wyjaśniają

NASA: Ogromne ilości metanu na Marsie. Eksperci wyjaśniają

NASA: Ogromne ilości metanu na Marsie. Eksperci wyjaśniają
Źródło zdjęć: © iStock.com
24.06.2019 08:07, aktualizacja: 24.06.2019 09:04

Łazik Curiosity prowadzący badania na Marsie dokonał niezwykłego odkrycia, które może świadczyć o istnieniu życia na Czerwonej Planecie. Dowodem, że na planecie znajdują się żywe organizmy ma być bardzo duża ilość metanu wykryta w Marjańskim powietrzu.

Metan na Ziemi produkowany jest przez żywe organizmy i w wyniku działania światła słonecznego rozkłada się w powietrzu przez kilkaset lat. Odkrycie dużych pokładów metanu na Marsie sugeruje, że na planecie wciąż mogą być żywe organizmy. Takie mikroorganizmy byłyby w stanie przeżyć bez tlenu, a metan może być produktem ubocznym w procesie przemiany materii.

Odkrycie metany na Marsie

Metan po raz pierwszy odkryto na Marsie w 2003 roku, ale nowo zdobyte dane potwierdzają, że jest go ponad trzykrotnie więcej niż dotychczas myśleliśmy. Naukowcy są zgodni, że jeżeli na Czerwonej Planecie istniało życie, to teraz znajduje się ono jedynie pod powierzchnią.

Chociaż badania są bardzo obiecujące, to nie jest wykluczone, że metan od dawna jest uwięziony pod powierzchnią planety. Może być on uwalniany nieregularnie przez pęknięcia w skorupie. Dotychczas uważano, że nawet mikroorganizmy nie byłyby w stanie przetrwać na Marsie w obecnych warunkach. Niemniej odkrycie metanu jest dla naukowców znakiem, że życie na Marsie może nadal istnieć, mimo bardzo niesprzyjających warunków na powierzchni planety.