NASA: Mapa pokazuje jak zmniejszyło się zanieczyszczenie powietrza podczas pandemii

Mapa pokazuje zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza
Karolina Modzelewska
19.11.2020 13:03, aktualizacja: 02.03.2022 11:05

NASA opracowała specjalną mapę, która pozwala dostrzec jeden z nielicznych plusów pandemii COVID-19. Jest nim mniejsze zanieczyszczenie powietrza. W 2020 roku wyprodukowaliśmy mniej dwutlenku azotu, który jest wytwarzany m.in. przez transport i przemysł.

Od momentu wybuchu pandemii COVID-19 obserwacje z przestrzeni kosmicznej i naziemnej wykazały, że w atmosferze ziemskiej doszło do znacznej reedukacji niektórych zanieczyszczeń powietrza. Naukowcy z NASA postanowili sprawdzić, w jakim stopniu przyczyniły się do tego zmiany w dotychczasowej działalności człowieka. Stworzyli model porównujący zanieczyszczenia podczas pandemii COVID-19 z zanieczyszczeniami, które powstałyby w "normalnej" sytuacji bez rozprzestrzeniającego się koronawirusa.

COVID-19 przyczynił się do spadku zanieczyszczenia powietrza

Korzystając z modeli komputerowych, naukowcy NASA odkryli, że od lutego globalne stężenie dwutlenku azotu spadło o prawie 20%. Szkodliwy związek chemiczny jest wytwarzany głównie w wyniku spalania paliw kopalnych wykorzystywanych w przemyśle i transporcie.

- Wszyscy wiedzieliśmy, że blokady będą miały wpływ na jakość powietrza - powiedział główny autor badania Christoph Keller z Universities Space Research Association (USRA) w Goddard Space Flight Center w Greenbelt w stanie Maryland. Dodał: – stało się również jasne, że trudno będzie określić ilościowo, jak duża część tej zmiany jest związana z restrykcjami, w porównaniu z ogólną sezonowością lub zmiennością zanieczyszczenia.

Naukowcy zaznaczają, że każdego roku występuje inny poziom zanieczyszczenia powietrza. Jest to związane ze zmianami pogody i cyrkulacji atmosferycznej, które zmieniają skład chemiczny ziemskiej atmosfery. Stworzony przez nich model uwzględnia jednak te naturalne transformacje.

NASA Studies How COVID-19 Shutdowns Affect Emissions

Miasta wyprodukowały mniej zanieczyszczeń

W symulacji NASA wykorzystała dane z 46 krajów, łącznie z 5756 miejsc obserwacyjnych na całym świecie. Były to godzinowe pomiary składu atmosfery w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Naukowcy ustalili, że w 50 z 61 analizowanych miast doszło do reedukacji dwutlenku azotu na poziomie od 20 do 50 proc.

- W pewnym sensie byłem zaskoczony, jak bardzo spadł - powiedział Keller. Dodał: - wiele krajów wykonało bardzo dobrą robotę w obniżaniu stężenia dwutlenku azotu w ciągu ostatnich dziesięcioleci ze względu na przepisy dotyczące czystego powietrza, ale nasze wyniki wyraźnie pokazują, że nadal ma na to znaczący wpływ ludzkie zachowanie.