NASA i MIT przedstawiają nową koncepcję samolotu. Skrzydło złożone z kilkuset elementów

Inżynierowie z najlepszego instytutu technologicznego oraz amerykańskiej agencji kosmicznej opracowali nowy sposób budowy samolotów. Opiera się na koncepcji ruchomego skrzydła. W ten sposób można przyśpieszyć budowę, zwiększyć wytrzymałość oraz aerodynamikę maszyn.

NASA i MIT przedstawiają nową koncepcję samolotu. Skrzydło złożone z kilkuset elementów
Źródło zdjęć: © NASA/MIT
Arkadiusz Stando

01.04.2019 | aktual.: 01.04.2019 16:20

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Samoloty to jedne z najbardziej skomplikowanych maszyn na świecie. Składają się z tysięcy elementów. Dla NASA i MIT to wciąż niewiele. Te dwie ogromne instytucje naukowe postanowił zaprojektować jeszcze bardziej skomplikowaną maszynę.

Zespół naukowców z MIT i NASA zaprojektował i przetestował nową koncepcję skrzydła. Składa się z setek niewielkich elementów. Na pierwszy rzut oka, przypomina dachówkę. Według twórców, w ten sposób można zapewnić maszynom większą kontrolę lotu, obniżyć masę czy zmniejszyć ilość wykorzystywanego paliwa.

Samolot przyszłości według NASA

Samoloty przyszłości według zespołu inżynierów będą bardziej "elastyczne" od dzisiejszych, sztywnie budowanych samolotów. Nowy rodzaj skrzydła został już przetestowany w specjalnie przygotowanym tunelu aerodynamicznym.

Obraz
© NASA

Czym różni się nowy samolot od klasycznej koncepcji? Przede wszystkim sposobem nachylenia lotu maszyny. Dzieło NASA i MIT nie potrzebuje do tego lotek. Samolot skręca poprzez ruch elementów, z których składa się skrzydło maszyny. W ten sam sposób zastąpiono stery kierunku i wysokości.

Jak twierdzą inżynierowie, te niewielkie elementy pozwolą także na dłuższą wytrzymałość sprzętu. Każdy z nich będzie można wymienić w dowolnym momencie, więc w razie lekkiego uszkodzenia nie trzeba wymieniać całego skrzydła. W dodatku proces budowy takiego płatu nośnego ma być znacznie krótszy niż w przypadku aktualnie stosowanych.

Obraz
© NASA

Setki ruchomych elementów muszą się jednak jakoś trzymać. Struktura łącząca te wszystkie fragmenty skrzydła składa się z tysięcy niewielkich materiałów kompozytowych, połączonych ze sobą w trójkąty. Przybierają kształt "meta-materiału", więc są bardzo wytrzymałe a jednocześnie lekkie. Przypominają trochę... zwiniętą siatkę ogrodzeniową.

Obraz
© NASA

Jak wyjaśnia jeden z inżynierów, Benjamin Jenett, standardowe skrzydła nie są zoptymalizowane do wszystkich sekwencji lotu. Start, lądowanie, manewrowanie, szybowanie itd. wymagają innych parametrów skrzydeł. Jeśli dałoby się stale zmieniać kształt, samolot znacznie lepiej dostosowałby się do każdej fazy lotu.

Źródło: Phys.org

Komentarze (38)