Nanorobot wielkości molekuły

17.05.2010 10:24

Specjaliści amerykańscy w dziedzinie nanotechnologii stworzyli i zaprogramowali robota wielkości jednej molekuły, mogącego samodzielnie przemieszczać się w dwuwymiarowej przestrzeni

Narodowa Fundacja Naukowa (NFN) w USA, która częściowo sfinansowała te prace, uważa, że z biegiem czasu nanorobot może znaleźć ważne praktyczne zastosowanie, w szczególności w medycynie.

NFN poinformowała, że badacze pod kierunkiem Milana Stojanovica z Uniwersytetu Columbia pracowali z łańcuszkami przeprogramowanego DNA z "nóżkami" umożliwiającymi im poruszanie się. Grupie udało się wykazać, że te "pajączki", o średnicy zaledwie około 4 nanometrów, są w stanie autonomicznie przemieszczać się w specjalnie stworzonej dwuwymiarowej przestrzeni i wykonywać najprostsze funkcje, właściwe robotom: poruszać się, zawracać, zatrzymywać się.

W ciągu godziny biologiczne "nanoroboty" pokonywały odległość 10. nanometrów, czyli wykonywały około 100 kroków. Wcześniej możliwości podobnych urządzeń ograniczały się tylko do 2-3 kroków.

Stojanovic ostrzegł, że praktyczną korzyść z eksperymentów można będzie uzyskać dopiero za wiele lat. Ma jednak nadzieję, że prace w tej dziedzinie będą kontynuowane.

Opis tych prac opublikowany został w najnowszym numerze pisma "Nature".