Największe i najbardziej dziwaczne statki na świecie
Ludzie od zawsze chcieli przekraczać granicę budując coraz to większe rzeczy. Inżynierowie na całym świecie prześcigają się w projektowaniu i budowaniu coraz wyższych wieżowców. Podobnie jest w przemyśle morskim. Dostępność nowoczesnych technologii i materiałów pozwala budować coraz większe jednostki, ale także coraz bardziej wyspecjalizowane. Nikogo nie dziwią już statki, których długość sięga niespełna pół kilometra, a wysokość przekracza 100 metrów. Zobaczcie pięć najciekawszych albo najdziwniejszych statków, które pełnią obecnie służbę.
Ludzie od zawsze chcieli przekraczać granice, tworząc coraz to większe rzeczy. Inżynierowie na całym świecie prześcigają się w projektowaniu i budowaniu coraz wyższych wieżowców. Podobnie jest w przemyśle morskim. Dostępność nowoczesnych technologii i materiałów pozwala wodować coraz większe jednostki, ale także coraz bardziej wyspecjalizowane. Nikogo nie dziwią już statki, których długość sięga prawie pół kilometra, a wysokość przekracza 100 metrów. Zobaczcie pięć najciekawszych albo najdziwniejszych statków, które pełnią obecnie służbę.
Pionierski duch
Ten statek wyróżnia się nie tylko rozmiarami, ale też bardzo nietypową konstrukcją. Pieter Schelte, przemianowany później na Pioneering Spirit, to największa jednostka na świecie przeznaczona do budowania lub rozbierania platform morskich. Długość statku to 382 metry, jednak wraz z dołożonym ładunkiem może ona wzrosnąć do 477 metrów. Równie imponująca jest szerokość, która wynosi aż 124 metry. Aby ruszyć tego kolosa z miejsca, zainstalowano potężne silniki Diesla - jest ich aż osiem, a każdy z nich to dwudziestocylindrowa jednostka, która generuje moc na poziomie 11200 kW. Nic dziwnego, ponieważ "Pionierski duch" może przewozić ładunek o łącznej masie ponad 403 tys. ton.
HSC Benchijigua Express
HSC Benchijigua Express to szybki prom pasażerski pływający pomiędzy Wyspami Kanaryjskimi. Jest to druga w kolejności największa jednostka typu trimaran na świecie, będąca jednocześnie najdłuższym promem pasażerskim. Kadłub mierzy 127 metrów długości i pozwala jednocześnie przewieźć aż 1350 pasażerów oraz 337 samochodów osobowych. Nie bez znaczenia jest prędkość, z jaką porusza się ten prom - 67 km/h - w warunkach morskich to naprawdę ogromna wartość. Maksymalna prędkość jest jednak wyższa od operacyjnej i wynosi aż 78 km/h. Odpowiednią moc zapewniają cztery silniki Diesla o łącznej mocy 36400 kW.
Prelude FLNG
Ten statek może się pochwalić wyglądem, który przypomina raczej wielki klocek niż jednostkę wartą około 10 miliardów dolarów - z racji trwających prac wykończeniowych ostateczny koszt nie jest znany. Prelude to pierwszy na świecie statek skonstruowany w celu wydobycia, skraplania i przewożenia gazu. To także największy statek kiedykolwiek zbudowany na morzu. Jednostka mierzy 488 metrów długości, 74 metry szerokości oraz jest wysoka na 105 metrów. Łączna ładowność tego monstrum to 600 000 ton. To aż pięciokrotnie więcej, niż może przewieźć amerykański lotniskowiec klasy Nimitz.
Dockwise Vanguard
Ta jednostka została zbudowana za równowartość 240 milionów funtów brytyjskich. Jej unikalną cechą jest możliwość zanurzenia się w wodzie tak, aby możliwe było wciągnięcie na nią ładunku. Vanguard, mimo że posiada swój bliźniaczy okręt, jest posiadaczem tytułu największego na świecie okrętu typu "statek dźwig". Może on bez najmniejszego problemu przewieź ć ładunki o masie nawet 110 000 ton. Kiedy zbiorniki balastowe statku są wypełnione wodą, wówczas pokład jednostki znajduje się aż 16 metrów poniżej poziomu wody. W pełni obciążony statek porusza się z prędkością 20-24 km/h. Wymiary zewnętrzne to 275 metrów długości i 79 metrów szerokości.
MSC Oscar
MSC Oscar, mimo iż nie jest to najdłuższy kontenerowiec i mierzy "tylko" 395,4 m, to dzięki swojej ogromnej ładowności bije wszystkie inne. Pod względem długości ustępuje on kontenerowcowi CSCL Globe oraz statkom serii Tripple-E pływającym dla Maersk. Oscar może przewieźć jednocześnie 19224 kontenery, a jego nośność to aż 197362 tony. Mimo swoich rozmiarów i ogromnej masy przewożonych ładunków kontenerowiec nie jest wcale powolny - jego maksymalna prędkość to 42 km/h.