Najszybsze samoloty świata. Concorde to przy nich powolny żółw

Najszybsze samoloty świata. Concorde to przy nich powolny żółw

Ludzie od zawsze chcieli bić rekordy prędkości. Kochamy szybką jazdę samochodem, uwielbiamy podróżować Pendolino albo TGV, a już przede wszystkim kochamy latać. Najszybszym samolotem cywilnym był Concorde. Wiele osób do dziś nie może pogodzić się z faktem, że już nigdy nie będzie im dane przelecieć się z prędkością ponad 2150 km/h. Najszybsze obecnie samoloty pasażerskie przemieszczają się z prędkością wynoszącą zaledwie około 900 km/h. Istnieją jednak maszyny, dla których prędkość 2000 km to żadne szczególne wyzwanie. Najszybszy dostępny dziś statek powietrzny potrzebuje niespełna 1,5h, aby okrążyć Ziemię i porusza się z prędkością ponad 28000 km/h. Niestety, praktycznie żaden z nich nie jest dostępny dla cywili. Wykorzystywane są lub były przez wojsko, albo NASA. Jest jednak szansa, że niektóre z nich już niedługo posłużą do transportu pasażerskiego. Zobaczcie najszybsze samoloty świata.

Ludzie od zawsze chcieli bić rekordy prędkości. Kochamy szybką jazdę samochodem, uwielbiamy podróżować Pendolino albo TGV, a już przede wszystkim kochamy latać. Najszybszym samolotem cywilnym był Concorde. Wiele osób do dziś nie może pogodzić się z faktem, że już nigdy nie będzie im dane przelecieć się z prędkością ponad 2150 km/h. Najszybsze obecnie samoloty pasażerskie przemieszczają się z prędkością wynoszącą zaledwie około 900 km/h. Istnieją jednak maszyny, dla których prędkość 2000 km to żadne szczególne wyzwanie. Najszybszy dostępny dziś statek powietrzny potrzebuje niespełna 1,5h, aby okrążyć Ziemię i porusza się z prędkością ponad 28000 km/h. Niestety, praktycznie żaden z nich nie jest dostępny dla cywili. Wykorzystywane są lub były przez wojsko albo NASA. Jest jednak szansa, że niektóre z nich już niedługo posłużą do transportu pasażerskiego. Zobaczcie najszybsze samoloty świata.

1 / 11

Miejsce 10: Convair F-106 - 2455 km/h

Obraz
Wikimedia

Convair F-106 określany był mianem zaawansowanego myśliwca przechwytującego i był ostatnim przeznaczonym do takich zadań samolotem w amerykańskich siłach powietrznych. Oficjalna nazwa samolotu "Delta Dart" była wykorzystywana rzadko - piloci woleli go określać po prostu "six", czyli "szóstką".

2 / 11

Miejsce 9: F-4 Phantom I - 2585 km/h

Obraz
Wikimedia

To chyba najbardziej znany samolot wykorzystywany podczas wojny wietnamskiej. Amerykanie wycofali je w 1996 roku, ale jeszcze niedawno, Phantomy można było znaleźć na wyposażeniu 7 państw, w których służyły łącznie 462 samoloty tego typu.

3 / 11

Miejsce 8: MiG-31 - 2992 km/h

Obraz
Wikimedia

MiG-31, w kodzie NATO nazywany Foxhound, to dwumiejscowy, naddźwiękowy, ciężki myśliwiec przechwytujący ZSRR. Maszyna produkowana w latach 1977-1994 wyposażona jest w dwa silniki Sołowiew D-30F6, które dysponują ciągiem 93 kN (152 kN przy włączonych dopalaczach). Pozwala to rozpędzić się maszynie do prędkości 2,83 Ma, czyli niespełna 3000 km/h. Przy takich osiągach samolot okrążyłby ziemię w nieco ponad 13 godzin. Ciekawostką jest, że MiG-31 jest jedną z nielicznych maszyn na świecie, która jest w stanie długotrwale utrzymywać prędkość naddźwiękową bez użycia dopalaczy.

4 / 11

Miejsce 7: Ye-152 - 3030 km/h

Obraz
Wikimedia

YE-152 to najszybszy jednosilnikowy samolot wyprodukowany przez ZSRR. Wytwarzany był w kilku odmianach, z czego najszybsza wersja potrafiła się rozpędzić do chwilowej, maksymalnej prędkości wynoszącej 3030 km/h. Napęd stanowił jeden silnik Tumansky R-15-300 o ciągu 66,7 kN oraz 99,6 kN przy włączonych dopalaczach.

5 / 11

Miejsce 6: North American XB-70 Valkyrie - 3200 km/h

Obraz
NASA

XB-70 to amerykański, ponaddźwiękowy samolot eksperymentalny z początku lat 60. ubiegłego wieku. Głównym zadaniem tej maszyny było sprawdzenie, czy możliwym będzie stworzenie strategicznego bombowca stratosferycznego zdolnego do poruszania się z prędkością ponad 3 Ma. Wyprodukowano tylko dwa egzemplarze, a każdy z nich był wyposażony w sześć silników General Electric YJ93-GE-3 o maksymalnym ciągu 128 kN każdy. XB-70 to pierwszy samolot, w którym wykorzystano zjawisko "kompresji siły nośnej", dzięki któremu uzyskano wyśmienity stosunek siły nośnej do oporu. Gdybyśmy chcieli okrążyć kulę ziemską tym samolotem, to potrzebowalibyśmy około 12 godzin i 30 minut.

6 / 11

Miejsce 5: Bell X-2 "Starbuster" - 3370 km/h

Obraz
Wikimedia

Bell X-2 to przedstawiciel samolotów napędzanych silnikiem rakietowym. Głównym zadaniem tego doświadczalnego płatowca było sprawdzenie wpływu bariery cieplnej na samolot oraz tego, jak maszyna zachowuje się w przedziale prędkości pomiędzy 2 Ma a 3 Ma. Pierwszy udany lot samolotu miał miejsce 18 listopada 1955 roku, a łącznie wykonano ich 20. Ciekawostką jest, że Bell X-2 mógł latać na powyżej mierzalnego poziomu atmosfery, czyli na granicy przestrzeni kosmicznej. Okrążenie Ziemi zajęłoby mu poniżej 12h.

7 / 11

Miejsce 4: MiG-25 Foxbat - 3520 km/h

Obraz
Dmitry A. Mottl / Wikimedia / CC

MiG-25 to kolejny pokaz możliwości konstruktorów ZSRR. Głównymi zadaniami tej maszyny było rozpoznanie taktyczne podczas lotu na bardzo dużych wysokościach oraz pełnienie roli ciężkiego myśliwca przechwytującego. Samolot produkowany w latach 1968-1984 wyposażany był w dwa silniki turboodrzutowe Tumański R-15BD-300. Dzięki nim mógł osiągnąć maksymalną prędkość ponad 3,2 Ma. Standardowa prędkość operacyjna była jednak niższa i wynosiła "zaledwie" 2,83 Ma. Gdyby samolot poruszał się nieustannie z maksymalną prędkością, to okrążenie Ziemi zajęłoby mu około 11 godzin i 15 minut.

8 / 11

Miejsce 3: SR-71 Blackbird - 3540 km/h

Obraz

Ten samolot stanowi rozwinięcie projektu YF-12A, który opisujemy na następnym slajdzie. Choć zaprojektowany został na przełomie lat 50-tych i 60-tych XX wieku, to do dziś jest on posiadaczem tytułu najszybszego samolotu świata wprowadzonego do czynnej służby. Ciekawostką konstrukcyjną jest, że inżynierowie celowo zaprojektowali zbiorniki paliwa tak, aby przeciekały na ziemi. Wynikało to z faktu, że podczas lotu kadłub rozgrzewał się do temperatury nawet 540 stopni C i znacząco się wydłużał. Wydłużeniu ulegały też silniki - o całe 15 cm!

9 / 11

Miejsce 2: Lockheed YF-12 - 3660 km/h

Obraz
U.S. Air Force

Lockheed YF-12 to zbudowana w latach 60. ubiegłego wieku maszyna, która miała być zdolna do przechwytywania radzieckich, naddźwiękowych samolotów bombowych. Głównym celem była ochrona terytorium USA przed nuklearnym atakiem z powietrza. Łącznie zbudowano tylko trzy egzemplarze i po wykonaniu serii prób cały program został anulowany. W jednej z prób załoga przypadkowo osiągnęła prędkość ponad 3,2 Ma, co skutkowało spaleniem części instalacji elektrycznej. Do prędkości 3,2 Ma samolot zachowywał się jednak bez zarzutu. Przy tej prędkości okrążenie kuli ziemskiej zajęłoby niecałe 11 godzin.

10 / 11

Miejsce 1: X-15 - 7273 km/h

Obraz
NASA

Prędkość, z jaką poruszał się X-15, robi ogromne wrażenie. Podczas lotu w roku 1967, na wysokości ponad 31 km, płatowcowi udało się osiągnąć prędkość 7273 km/h! Było to możliwe dzięki zastosowaniu w samolocie silnika rakietowego o dużej mocy. X-15 był nie tylko szybki, ale też potrafił latać ekstremalnie wysoko. Przeciętny samolot pasażerski lata na wysokości około 10-12 km. X-15 potrafił wzbić się na wysokość 95 a nawet 107 km! Pierwszy z trzech zbudowanych egzemplarzy oblatano 8 czerwca 1959. Gdyby podróżować z maksymalną prędkością 6 Ma, to okrążenie naszej planety zajęłoby 5 godzin i 30 minut.

11 / 11

Przyszłość i najszybszy statek powietrzny

Obraz
NASA

Najszybszym statkiem powietrznym stworzonym przez człowieka jest jak do tej pory wahadłowiec kosmiczny. Co prawda ciężko go nazwać samolotem, to jednak prędkość z jaką może się poruszać robi ogromne wrażenie - 28000 km/h.

Obraz
© Projekt X-41 (fot. DARPA)

Mimo wielu spektakularnych konstrukcji, które powstały na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci marzenie o wysokich prędkościach lotu wciąż jest żywe. Boeing pracuje nad statkiem powietrznym nazwanym X-52, który ma rozpędzać się do prędkości nawet 5450 km/h. NASA pracuje nad pojazdem wyposażonym w napęd soniczny, dzięki któremu samolot X43A Scramjet mógłby się rozpędzić do zawrotnej prędkości nawet 12000 km/h. Z kolei amerykańska agencja DARPA pracuje nad projektem X-41, który dzięki napędowi hipersonicznemu ma latać z prędkością wynoszącą nawet 21000 km/h.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (161)