Najnowocześniejsze myśliwce świata - każdy kraj chciałby mieć taką broń
Myśliwce piątej generacji to termin określający najnowocześniejsze samoloty wojskowe, przeznaczone do niszczenia zarówno innych samolotów jak i celów naziemnych. Cechują się przede wszystkim niską wykrywalnością przez radary, wysokimi zdolnościami manewrowymi, możliwością latania z prędkością naddźwiękową i najnowszymi systemami elektronicznymi. Obecnie tylko jeden kraj ma w swoich siłach powietrznych tego typu samoloty, są to Stany Zjednoczone. Pięć innych państw pracuje nad własnymi projektami myśliwców piątej generacji.
F-22 Raptor to jedyny myśliwiec piątej generacji produkowany seryjnie
Lockheed Martin F-22 Raptor to dwusilnikowy, jednomiejscowy samolot wielozadaniowy w służbie Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Został stworzony przede wszystkim jako myśliwec przewagi powietrznej (czyli do walki z innymi myśliwcami i niszczenia bombowców) ale może też niszczyć cele naziemne, prowadzić walkę elektroniczną oraz brać udział w misjach rozpoznawczych. F-22 uzbrojony jest na stałe w 20-milimetrowe działo M61 Vulcan zamontowane w skrzydle samolotu. W zależności od rodzaju misji, F-22 może być uzbrojony w rakiety powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM, rakiety powietrze-powietrze bliskiego zasięgu AIM-9 Sidewinder, bomby powietrze-ziemia JDAM o wadze 450 kg lub mniejsze bomby GBU-39 o wadze 110 kg. Dodatkowo na skrzydłach F-22 można zamonotwać cztery zbiorniki z paliwem, lub dodatkowe uzbrojenie. F-22 Rapotor może osągnąc prędkość 2,25 macha (czyli dwukrotnie przekraczającą prędkość dźwięku), wznosić sie na wysokość 20 km i ma zasięg ponad 3 tysięcy kilometrów. Armia Stanów Zjednoczonych zamówiła w sumie 195 samolotów F-22.
F-35 to najdroższy myśliwiec świata, nadal nie został ukończony
F-35 Lightning II to jednosilnikowy, jednomiejscowy myśliwiec piątej generacji produkowany przez koncern Lockheed Martin. Prace nad samolotem trwają już od 15 lat i pochłonęły ponad 55 mld dolarów. F-35 powstaje w trzech wersjach. F-35A dla sił powietrznych, który ma zastąpić między innymi samoloty F-16. F-35B będzie samolotem krótkiego startu i pionowego lądowania (STOVL), prototyp samolotu (o nazwie X-35B) wzbił się po raz pierwszy w powietrze w 2001 roku. Maszyna wzniosła się na wysokość 7,5 m i pozostała w zawisie przez około 35 sekund po czym pionowo wylądowała. F-35C to wersja przystosowana do tradycyjnych startów i lądowań na lotniskowcach. Docelowo F-35 ma być wyprodukowany w prawie 2500 egzemplarzach, a całość projektu ma kosztować 379 mld dolarów.
Suchoj T-50, rosyjska odpowiedź na F-22 Raptor
Suchoj T-50, PAK FA to rosyjski dwusilnikowy, jednomiejscowy mysliwiecj piątej generacji, który ma być odpowiedzią na amerykański F-22 Raptor. Oblot myśliwca nastąpił 29 stycznia 2010 roku. Do 2016 wyprodukowano 14 prototypów i samolotów próbnych. T-50 ma latać z prędkością maksymalną 2,45 macha, osiągać wysokość 20 km i mieć zasięg od 4000 do 5000 km. Seryjna produkcja mysliwców ma zacząć się planowo w 2018 roku, a do 2020 do sił powietrznych Rosji ma trafić 55 pierwszych egzemplarzy.
Chiński myśliwiec J-20
Chiński Chengdu J-20 to, wg konstruktorów, jedyny działający myśliwiec piątej generacji obok maszyn amerykańskich i rosyjskich. Prace nad nim rozpoczeły się w latach dziewiędziesiątych a samolot zadebiutował kilka dni temu podczas targów lotniczych w chińskim mieście Zhuhai. J-20 to dwusilnikowy, jednomiejscowy myśliwiec, który może osiągać prędkość bliską podwójnej prędkości dźwieku. Zgodnie z planem pierwsza eskadra J-20 ma być gotowa w 2017 roku.
Indie pracują nad własnym myśiliwcem 5. generacji - HAL AMCA
HAL AMCA (Advance Medium Combat Aircraft, czyli Zaawanasowany Średni Samolot Bojowy) to projekt samolotu dla indyjskiego wojska. Prace nad myśliwcem zaczęły się w 2008 roku, a pierwszy lot planowany jest na 2023. AMCA będzie jednomiejscowym, dwusilnikowym myśliwcem piątej generacji, ma osiągać prędkość 2,5 macha i zasięg 2800 kilometrów. Będzie uzbrojony w 30 mm karabin GSh-301 i będzie mógł przenosić 8 (w wersji stealth) lub 14 bomb albo rakiet.
Japoński Mitsubishi X-2 Shinshin
Mitsubishi X-2 Shinshin to japoński, eksperymentalny myśliwiec piątej generacji. Budowa samolotu Shinshin ma służyć głównie sprawdzeniu czy Japonia jest w stanie sama zbudować nowoczesny myśliwiec. Pierwszy lot samolotu odbył się 22 kwietnia 2016 roku. Projekt pochłonął do tej pory 1,5 mld złotych. Myśliwiec ma wejść do produkcji w 2027 roku. Mitsubishi X-2 Shinshin ma osiągać prędkość 2,25 macha i mieć zasięg 2900 kilometrów.
TAI TFX - turecki myśliwiec piątej generacji
TFX to projekt samolotu opracowywany przez TAI (Turkish Airspace Industries, czyli tureckie przedsiębiorstwo lotnicze) i brytyjską firmę BAE Systems. Myśliwiec ma docelowo zastąpić służące w tureckich siłach powietrznych F-16. Turcja chce rozpocząć produkcję TFX w 2025 i ma w planach zbudowanie 250 sztuk na własny użytek. Myśliwiec ma też być oferowany siłom powietrznym innych państw.