Najdziwaczniejsza konstrukcja świata - samolot odrzutowy zasilany... węglem

Ten samolot, przynajmniej w teorii, mógł latać z prędkością dwukrotnie większą od prędkości dźwięku i nie zużywać przy tym ani kropli paliwa. Wewnątrz zbudowano coś, co przypominało raczej piec centralnego ogrzewania, niż silnik, który choć trochę kojarzyłby się nam z lotnictwem. Żeby było jeszcze dziwniej, samolot był pozbawiony ogona. Poznajcie dziwaczną maszynę Lippisch P.13a.

Obraz

/ 7Lippisch P.13a - samolot z silnikiem jak piec centralnego ogrzewania

Obraz

Ten samolot, przynajmniej w teorii, mógł latać z prędkością dwukrotnie większą od prędkości dźwięku i nie zużywać przy tym ani kropli paliwa. Wewnątrz zbudowano coś, co przypominało raczej piec centralnego ogrzewania niż silnik, który choć trochę kojarzyłby się nam z lotnictwem. Żeby było jeszcze dziwniej, samolot był pozbawiony ogona. Poznajcie dziwaczną maszynę Lippisch P.13a.

/ 7Braki paliwa w III Rzeszy

Obraz

W ostatnim okresie II wojny światowej lotnictwo III Rzeszy rozpaczliwie próbowało powstrzymać naloty alianckich bombowców. Produkowano zatem coraz więcej myśliwców - prostych, tanich, łatwych w budowie, ale z ogromnym zapotrzebowaniem na paliwo. Zniszczone rafinerie i coraz większe kłopoty z dostawami paliwa sprawiły, że Niemcy mieli spore kłopoty z dostarczeniem odpowiedniej jego ilości lotnictwu. Odpowiedzią na ten problem był projekt samolotu autorstwa Alexandra Lippischa. Dzięki temu, że miał być zasilany za pomocą specjalnych wkładów z koksu, rozwiązywał problem braku benzyny.

/ 7Idealna odpowiedź na potrzeby Luftwaffe

Obraz

Założenia projektowe idealnie wpisywały się w potrzeby Luftwaffe i jednocześnie w możliwości przemysłu, dlatego od razu przystąpiono do prac projektowych i testów. Samolot był prosty w budowie, można go było wyprodukować z powszechnie dostępnych części, mógł się rozpędzać do zawrotnej jak na ówczesne czasy prędkości mach 2,6 i zaprojektowany był w układzie bezogonowym, w którym specjalizował się Alexander Lippisch.

Samolot wykorzystywał skrzydła w układzie delta oraz potężny statecznik pionowy, w którym zamontowano większość układów sterujących. Co bardzo nietypowe, to właśnie w stateczniku przewidziano miejsce na kabinę pilota.

/ 7Silniki na węgiel

Obraz

Problemy z paliwem wymusiły dość nietypowe rozwiązanie, choć bliżej mu chyba do określenia "szalone". Zamiast klasycznego silnika odrzutowego zasilanego paliwem postanowiono użyć silnika strumieniowego. Taka konstrukcja jest całkowicie pozbawiona ruchomych części, co minimalizuje ryzyko awarii. W dużym uproszczeniu, zasada jego działania polega na umiejętnym spowolnieniu powietrza dostającego się do wnętrza silnika, a następnie jego sprężeniu, co wywołuje efekt odrzutu i popycha maszynę do przodu.

Silniki strumieniowe wykorzystują układ wtryskiwaczy i paliwo, jednak w przypadku Lippisch P.13a był to węgiel, a dokładniej sprasowane brykiety koksu. Tuż za wlotem powietrza umieszczono zatem obrotowy kosz, w którym znajdował się koksowy granulat skropiony paliwem. Kosz nieustannie się obracał, zapewniając równomierne spalanie, które podtrzymywane było przez palniki zasilane gazem. Powstałe w ten sposób gorące gazy były sprężane i samolot mógł latać.

/ 7Nie mógł wystartować bez pomocy rakiet

Obraz

Samolot miał jedną, dość zasadniczą wadę. Nie mógł samodzielnie wystartować używając silnika strumieniowego. Ten, aby zacząć pracować, wymaga dostarczenia powietrza o określonej prędkości - inaczej gazy wylotowe nie zostaną odpowiednio sprężone. W przypadku P.13a prędkość tę wyliczono na 320 km/h. Jak rozwiązano zatem problem? W najprostszy możliwy sposób. W kadłubie zamontowano dodatkowe silniki rakietowe, dzięki którym samolot mógł wzbić się w powietrze.

/ 7Prędkość niższa niż zakładano

Obraz

Próby przeprowadzone w tunelu aerodynamicznym wykazały, że konstrukcja bez problemu może się rozpędzić się do prędkości 2,6 Ma i pozostać przy tym w pełni sterowna. Zmiana paliwa z benzyny lotniczej na węgiel wyraźnie obniżyła osiągi. Przewidywana prędkość maksymalna to 1650 km/h, choć w pierwszych testach była ona jeszcze niższa i wynosiła tylko 850 km/h. Zapas koksu miał pozwolić na około 40 minut lotu i pokonanie dystansu około 1000 km.

/ 7Projekt przejęli Amerykanie

Obraz
Wikimedia

Koniec wojny sprawił, że nigdy nie ukończono finalnego egzemplarza. Niemcy zdołali jedynie przetestować silniki oraz zbudować drewniany szybowiec odpowiadający kształtem i wymiarami P.13a. Po wkroczeniu wojsk amerykańskich nie zarzucono jednak projektu. USA przejęło dokumentację, testowe silniki i szybowiec. Nakazano też kontynuację prac i od tej pory Alexander Lippisch współpracował z amerykańskim Convairem. W wyniku wspólnych prac powstał m.in. Convair XF-92.

_ Leszek Pawlikowski _

Wybrane dla Ciebie
TikTok chce, abyś… mniej korzystał z TikToka. Mamy problem z cyberhigieną
TikTok chce, abyś… mniej korzystał z TikToka. Mamy problem z cyberhigieną
Znaleźli nieznaną linię genetyczną. Ma ok. 8500 lat
Znaleźli nieznaną linię genetyczną. Ma ok. 8500 lat
Ukraińcy planują kupić nowe myśliwce. Potrzebują dla nich schronów
Ukraińcy planują kupić nowe myśliwce. Potrzebują dla nich schronów
Historyczna próba. Bezzałogowy myśliwiec trafił F-16
Historyczna próba. Bezzałogowy myśliwiec trafił F-16
"Niezwykły sukces". Ukraińcy trafili w Kalibra
"Niezwykły sukces". Ukraińcy trafili w Kalibra
Ultraprzetworzona żywność zalewa rynek. To wpływa na zdrowie
Ultraprzetworzona żywność zalewa rynek. To wpływa na zdrowie
Promy Balearii zasilane bioLNG. Emisje spadną o ponad 80 tys. ton
Promy Balearii zasilane bioLNG. Emisje spadną o ponad 80 tys. ton
Wysłali go w kosmos. Jest niezniszczalny i przeżył
Wysłali go w kosmos. Jest niezniszczalny i przeżył
Ludzkość w tym miejscu ewoluuje. Przez warunki do życia
Ludzkość w tym miejscu ewoluuje. Przez warunki do życia
Chemiczna zagadka sprzed lat. Wreszcie została rozwiązana
Chemiczna zagadka sprzed lat. Wreszcie została rozwiązana
Pomogą Ukrainie. Ale oczekują czegoś w zamian
Pomogą Ukrainie. Ale oczekują czegoś w zamian
F-35 spotkał się z Su-57. Zwycięzcy nie wyłoniono
F-35 spotkał się z Su-57. Zwycięzcy nie wyłoniono