Najdroższe okręty świata - lotniskowce typu Gerald R. Ford. Drugi statek ochrzczony

Najdroższe okręty świata - lotniskowce typu Gerald R. Ford. Drugi statek ochrzczony
Źródło zdjęć: © Cover Images/Cover Images/East News
Arkadiusz Stando

12.12.2019 07:37

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

USS General R. Ford to pierwszy lotniskowiec tego typu, jednocześnie będący najdroższym okrętem świata. Jego budowa wraz z wprowadzeniem jednostki do służby kosztowała 13 miliardów dolarów. Nieprędko zobaczymy droższy okręt.

Pierwszy z lotniskowców typu Gerald R. Ford, o takiej właśnie nazwie, zaczęto budować w roku 2009. Po 8 latach prac, oraz wydaniu 13 miliardów dolarów, okręt CVN-78 rozpoczął służbę. W międzyczasie rozpoczęto budowę USS John F. Kennedy (CVN-79).

29 listopada 2019 roku pierwszy etap budowy został zakończony. USS John F. Kennedy już niebawem opuści stocznię, a kilka dni temu przeszedł oficjalny chrzest. To było wyjątkowe wydarzenie, ponieważ honory poczyniła sama córka 35. prezydenta Stanów Zjednoczonych. Budżet na budowę CVN-79 wynosi 11,341 mld dolarów.

Lotniskowce typu Gerald R. Ford - czemu koszty ich budowy wynoszą aż tyle?

Budowane przez Marynarkę Stanów Zjednoczonych okręty typu Gerald R. Ford mają zastąpić pierwsze na świecie lotniskowce korzystające z napędu jądrowego. Niewykluczone, że kolejne okręty będą w stanie zamienić aktualnie dominujące w US Navy lotniskowce klasy Nimitz.

Czym różnią się od swoich poprzedników? Kluczową cechą są elektromagnetyczne katapulty. Wyrzucają one startujący samolot z pokładu lotniskowca. Dla porównania, na lotniskowcach klasy Nimitz pracują katapulty parowe, narzucające ograniczenia związane m.in. z minimalną masą wyrzucanych samolotów.

Oprócz tego, okręty typu Gerald R. Ford mają być znacznie tańsze w utrzymaniu na przestrzeni wielu lat. Amerykanie sądzą, że utrzymanie jednego lotniskowca najnowszego typu przez 50 lat wygeneruje koszta niższe o 17 proc. czyli około 4 mld dolarów.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (188)
Zobacz także