Najdroższe okręty świata - lotniskowce typu Gerald R. Ford. Drugi statek ochrzczony
USS General R. Ford to pierwszy lotniskowiec tego typu, jednocześnie będący najdroższym okrętem świata. Jego budowa wraz z wprowadzeniem jednostki do służby kosztowała 13 miliardów dolarów. Nieprędko zobaczymy droższy okręt.
12.12.2019 07:37
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Pierwszy z lotniskowców typu Gerald R. Ford, o takiej właśnie nazwie, zaczęto budować w roku 2009. Po 8 latach prac, oraz wydaniu 13 miliardów dolarów, okręt CVN-78 rozpoczął służbę. W międzyczasie rozpoczęto budowę USS John F. Kennedy (CVN-79).
29 listopada 2019 roku pierwszy etap budowy został zakończony. USS John F. Kennedy już niebawem opuści stocznię, a kilka dni temu przeszedł oficjalny chrzest. To było wyjątkowe wydarzenie, ponieważ honory poczyniła sama córka 35. prezydenta Stanów Zjednoczonych. Budżet na budowę CVN-79 wynosi 11,341 mld dolarów.
Lotniskowce typu Gerald R. Ford - czemu koszty ich budowy wynoszą aż tyle?
Budowane przez Marynarkę Stanów Zjednoczonych okręty typu Gerald R. Ford mają zastąpić pierwsze na świecie lotniskowce korzystające z napędu jądrowego. Niewykluczone, że kolejne okręty będą w stanie zamienić aktualnie dominujące w US Navy lotniskowce klasy Nimitz.
Czym różnią się od swoich poprzedników? Kluczową cechą są elektromagnetyczne katapulty. Wyrzucają one startujący samolot z pokładu lotniskowca. Dla porównania, na lotniskowcach klasy Nimitz pracują katapulty parowe, narzucające ograniczenia związane m.in. z minimalną masą wyrzucanych samolotów.
Oprócz tego, okręty typu Gerald R. Ford mają być znacznie tańsze w utrzymaniu na przestrzeni wielu lat. Amerykanie sądzą, że utrzymanie jednego lotniskowca najnowszego typu przez 50 lat wygeneruje koszta niższe o 17 proc. czyli około 4 mld dolarów.