Naddźwiękowy i cichy. NASA testuje samolot X-59

NASA kontynuuje testy X-59, supersonicznego samolotu opracowywanego wspólnie z koncernem Lockheed Martin. W ramach projektu badana jest także technologia redukcji gromu dźwiękowego, dzięki której maszyna ma być wyjątkowo cicha.

NASA tworzy X-59 - superszybki samolot przyszłości
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | NASA, Lockheed Martin
Adam Gaafar
oprac.  Adam Gaafar

Zgodnie z założeniami amerykańskiej agencji kosmicznej X-59 ma rozpocząć nową erę superszybkich podróży lotniczych. Maszyna trafiła właśnie do Fort Worth w Teksasie, gdzie przechodzi kolejne testy dotyczące m.in. jej kalibracji.

Cytowany przez serwis Space.com Mike Buonanno, inżynier lotniczy Lockheed Martin, który jest jednym z głównych konstruktorów X-59, wyjaśnił, że projektowanie i budowanie tego samolotu od podstaw w Palmdale w Kalifornii byłoby kosztowne i czasochłonne. Specjaliści podkreślają, że w Stanie Samotnej Gwizdy, jak nazywany jest Teksas, znajduje się bardziej specjalistyczny sprzęt.

– W Fort Worth mają idealny obiekt z w pełni wyposażoną sterownią oraz kompletnym sprzętem pomocniczym potrzebnym do bardzo wydajnego przeprowadzenia tych testów – powiedział Buonanno. Konstruktorzy zamierzają zbudować X-59 w opracowanej przez Lockheed Martin technologii QueSST (Quiet Supersonic Flight), która umożliwi cichsze przekroczenie bariery dźwięku.

Zredukowanie tzw. gromu dźwiękowego sprawi, że samolot nie będzie wywierał negatywnego wpływu na środowisko naturalne i ludzi. Hałas generowany przez X-59 ma być podobno na tym samym poziomie, co trzaśnięcie drzwiami samochodowymi z odległości 6 metrów. Pierwszy lot testowy maszyny jest planowany jeszcze w tym roku. Wśród chętnych do jego obycia znalazł się m.in. Buz Aldrin, czyli jeden z pierwszych ludzi na Księżycu.

Według NASA samolot będzie latać na wysokości 17 km nad poziomem morza z prędkością Mach 1,24 (ok. 1512 km/h). Oznacza to, że X-59 będzie mógł pokonać dystans z Warszawy do Nowego w ok. 4,5 godziny (wliczając start maszyny oraz obniżenie prędkości podczas lądowania trwałoby to naturalnie odrobinę dłużej). Obecnie lot na tym odcinku trwa średnio 9 godzin, a więc dwa razy dłużej.

Wybrane dla Ciebie

Wpływał na ich życie. Można wyczytać to w zębach
Wpływał na ich życie. Można wyczytać to w zębach
ORLEN Neptun rozwija terminal w Świnoujściu. Smulders dołącza do grona partnerów
ORLEN Neptun rozwija terminal w Świnoujściu. Smulders dołącza do grona partnerów
iPhone 17 - tyle zapłacisz za wymianę baterii lub ekranu. Apple podał koszty naprawy
iPhone 17 - tyle zapłacisz za wymianę baterii lub ekranu. Apple podał koszty naprawy
Rosja zwraca się do kraju NATO. Prosi o zwrot broni
Rosja zwraca się do kraju NATO. Prosi o zwrot broni
Cała plaża w Krabach. Niesamowity widok w Ustce
Cała plaża w Krabach. Niesamowity widok w Ustce
Polska reaguje na drony Rosjan. Ukraińcy przeszkolą naszych żołnierzy
Polska reaguje na drony Rosjan. Ukraińcy przeszkolą naszych żołnierzy
Technologia tu nie pomoże. Lód polarny trzeba ratować inaczej
Technologia tu nie pomoże. Lód polarny trzeba ratować inaczej
Nowa kometa pojawiła się na niebie. "Ma jasny, długi warkocz"
Nowa kometa pojawiła się na niebie. "Ma jasny, długi warkocz"
Nietypowy wyścig w Japonii. Mitsubishi wagi ciężkiej na torze Suzuka
Nietypowy wyścig w Japonii. Mitsubishi wagi ciężkiej na torze Suzuka
Tajemnicze zjawisko w Chile. Naukowcy nie wiedzą, co to jest
Tajemnicze zjawisko w Chile. Naukowcy nie wiedzą, co to jest
Określili wiek jaja dinozaura. Po raz pierwszy w historii
Określili wiek jaja dinozaura. Po raz pierwszy w historii
Lato z ekstremalną pogodą w Europie. Straty idą w miliardy euro
Lato z ekstremalną pogodą w Europie. Straty idą w miliardy euro