WAŻNE
TERAZ

Są zarzuty dla sprawcy wypadku na Pomorzu

Naddźwiękowy i cichy. NASA testuje samolot X-59

NASA kontynuuje testy X-59, supersonicznego samolotu opracowywanego wspólnie z koncernem Lockheed Martin. W ramach projektu badana jest także technologia redukcji gromu dźwiękowego, dzięki której maszyna ma być wyjątkowo cicha.

NASA tworzy X-59 - superszybki samolot przyszłości
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | NASA, Lockheed Martin
Adam Gaafar
oprac.  Adam Gaafar

Zgodnie z założeniami amerykańskiej agencji kosmicznej X-59 ma rozpocząć nową erę superszybkich podróży lotniczych. Maszyna trafiła właśnie do Fort Worth w Teksasie, gdzie przechodzi kolejne testy dotyczące m.in. jej kalibracji.

Cytowany przez serwis Space.com Mike Buonanno, inżynier lotniczy Lockheed Martin, który jest jednym z głównych konstruktorów X-59, wyjaśnił, że projektowanie i budowanie tego samolotu od podstaw w Palmdale w Kalifornii byłoby kosztowne i czasochłonne. Specjaliści podkreślają, że w Stanie Samotnej Gwizdy, jak nazywany jest Teksas, znajduje się bardziej specjalistyczny sprzęt.

– W Fort Worth mają idealny obiekt z w pełni wyposażoną sterownią oraz kompletnym sprzętem pomocniczym potrzebnym do bardzo wydajnego przeprowadzenia tych testów – powiedział Buonanno. Konstruktorzy zamierzają zbudować X-59 w opracowanej przez Lockheed Martin technologii QueSST (Quiet Supersonic Flight), która umożliwi cichsze przekroczenie bariery dźwięku.

Zredukowanie tzw. gromu dźwiękowego sprawi, że samolot nie będzie wywierał negatywnego wpływu na środowisko naturalne i ludzi. Hałas generowany przez X-59 ma być podobno na tym samym poziomie, co trzaśnięcie drzwiami samochodowymi z odległości 6 metrów. Pierwszy lot testowy maszyny jest planowany jeszcze w tym roku. Wśród chętnych do jego obycia znalazł się m.in. Buz Aldrin, czyli jeden z pierwszych ludzi na Księżycu.

Według NASA samolot będzie latać na wysokości 17 km nad poziomem morza z prędkością Mach 1,24 (ok. 1512 km/h). Oznacza to, że X-59 będzie mógł pokonać dystans z Warszawy do Nowego w ok. 4,5 godziny (wliczając start maszyny oraz obniżenie prędkości podczas lądowania trwałoby to naturalnie odrobinę dłużej). Obecnie lot na tym odcinku trwa średnio 9 godzin, a więc dwa razy dłużej.

Wybrane dla Ciebie

Gdzie jest Nemo? Już nie w swoim bezpiecznym schronieniu
Gdzie jest Nemo? Już nie w swoim bezpiecznym schronieniu
Budzą trwogę Ukraińców. Jednego udało im się zniszczyć
Budzą trwogę Ukraińców. Jednego udało im się zniszczyć
Rosjanie znaleźli sposób na Patriota? Nie tak szybko, pozory mogą mylić
Rosjanie znaleźli sposób na Patriota? Nie tak szybko, pozory mogą mylić
Delfiny chorują. Zaobserwowano poważne zmiany w mózgu
Delfiny chorują. Zaobserwowano poważne zmiany w mózgu
Zaskoczenie w pobliżu Ziemi. Naukowcy odkryli nietypowe zjawisko
Zaskoczenie w pobliżu Ziemi. Naukowcy odkryli nietypowe zjawisko
Stworzą superkomputer. Dzięki NVIDII xAI zbuduje kapitał 20 miliardów dolarów
Stworzą superkomputer. Dzięki NVIDII xAI zbuduje kapitał 20 miliardów dolarów
Odebrali wielką dostawę broni. Mocno zdenerwowali swojego sąsiada
Odebrali wielką dostawę broni. Mocno zdenerwowali swojego sąsiada
Nowatorska pianka metalowa. Ten materiał znosi ekstremalne obciążenia
Nowatorska pianka metalowa. Ten materiał znosi ekstremalne obciążenia
Nowe drony-ekranoplany. Mogą dać Ukrainie przewagę na morzu
Nowe drony-ekranoplany. Mogą dać Ukrainie przewagę na morzu
Tajemnicza smuga w galaktyce NGC 3627. Ślad po mknącej czarnej dziurze
Tajemnicza smuga w galaktyce NGC 3627. Ślad po mknącej czarnej dziurze
Czy to koniec? Pozostało mniej niż 20 miliardów lat
Czy to koniec? Pozostało mniej niż 20 miliardów lat
Bagram nie dla USA. Trump napotkał na sprzeciw wielu państw
Bagram nie dla USA. Trump napotkał na sprzeciw wielu państw