WAŻNE
TERAZ

Zabójstwo Ziętary. Jest wyrok sądu

Naddźwiękowy i cichy. NASA testuje samolot X-59

NASA kontynuuje testy X-59, supersonicznego samolotu opracowywanego wspólnie z koncernem Lockheed Martin. W ramach projektu badana jest także technologia redukcji gromu dźwiękowego, dzięki której maszyna ma być wyjątkowo cicha.

NASA tworzy X-59 - superszybki samolot przyszłości
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | NASA, Lockheed Martin
Adam Gaafar
oprac.  Adam Gaafar

Zgodnie z założeniami amerykańskiej agencji kosmicznej X-59 ma rozpocząć nową erę superszybkich podróży lotniczych. Maszyna trafiła właśnie do Fort Worth w Teksasie, gdzie przechodzi kolejne testy dotyczące m.in. jej kalibracji.

Cytowany przez serwis Space.com Mike Buonanno, inżynier lotniczy Lockheed Martin, który jest jednym z głównych konstruktorów X-59, wyjaśnił, że projektowanie i budowanie tego samolotu od podstaw w Palmdale w Kalifornii byłoby kosztowne i czasochłonne. Specjaliści podkreślają, że w Stanie Samotnej Gwizdy, jak nazywany jest Teksas, znajduje się bardziej specjalistyczny sprzęt.

– W Fort Worth mają idealny obiekt z w pełni wyposażoną sterownią oraz kompletnym sprzętem pomocniczym potrzebnym do bardzo wydajnego przeprowadzenia tych testów – powiedział Buonanno. Konstruktorzy zamierzają zbudować X-59 w opracowanej przez Lockheed Martin technologii QueSST (Quiet Supersonic Flight), która umożliwi cichsze przekroczenie bariery dźwięku.

Zredukowanie tzw. gromu dźwiękowego sprawi, że samolot nie będzie wywierał negatywnego wpływu na środowisko naturalne i ludzi. Hałas generowany przez X-59 ma być podobno na tym samym poziomie, co trzaśnięcie drzwiami samochodowymi z odległości 6 metrów. Pierwszy lot testowy maszyny jest planowany jeszcze w tym roku. Wśród chętnych do jego obycia znalazł się m.in. Buz Aldrin, czyli jeden z pierwszych ludzi na Księżycu.

Według NASA samolot będzie latać na wysokości 17 km nad poziomem morza z prędkością Mach 1,24 (ok. 1512 km/h). Oznacza to, że X-59 będzie mógł pokonać dystans z Warszawy do Nowego w ok. 4,5 godziny (wliczając start maszyny oraz obniżenie prędkości podczas lądowania trwałoby to naturalnie odrobinę dłużej). Obecnie lot na tym odcinku trwa średnio 9 godzin, a więc dwa razy dłużej.

Wybrane dla Ciebie
Samoloty w strumieniu promieniowania. Najsilniejszy od 20 lat
Samoloty w strumieniu promieniowania. Najsilniejszy od 20 lat
Przeleciały obok Ziemi. Miesiąc temu nie wiedzieliśmy, że istnieją
Przeleciały obok Ziemi. Miesiąc temu nie wiedzieliśmy, że istnieją
Polski balon stratosferyczny nada z granicy kosmosu. Start wkrótce
Polski balon stratosferyczny nada z granicy kosmosu. Start wkrótce
Już są w Polsce. Duża dostawa najnowszych abramsów
Już są w Polsce. Duża dostawa najnowszych abramsów
Karpaty zmieniają się w dzicz. Badacze: to otwiera szlaki dla niedźwiedzi
Karpaty zmieniają się w dzicz. Badacze: to otwiera szlaki dla niedźwiedzi
"Bóg wojny w powietrzu". Chiny testują tajemniczą maszynę
"Bóg wojny w powietrzu". Chiny testują tajemniczą maszynę
Smartfon dla dziecka. Zbadali wpływ technologii na zdrowie nastolatków
Smartfon dla dziecka. Zbadali wpływ technologii na zdrowie nastolatków
Nowa przełomowa technologia? Polscy fizycy opracowali superczułe radio
Nowa przełomowa technologia? Polscy fizycy opracowali superczułe radio
Chińskie satelity rozłączyły się na orbicie. Koniec tankowania?
Chińskie satelity rozłączyły się na orbicie. Koniec tankowania?
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Mieli rozwiązać problem. Zdjęcia pokazują, że nadal występuje
Mieli rozwiązać problem. Zdjęcia pokazują, że nadal występuje
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇