Możemy być jak delfiny? Ludzie są w stanie posiąść ich umiejętność
W ciągu zaledwie 10 tygodni brytyjscy specjaliści byli w stanie nauczyć uczestników badania, jak pokonywać przeszkody i rozpoznawać rozmiary oraz położenie obiektów za pomocą echolokacji – czytamy na łamach serwisu Science Alert.
20.06.2022 | aktual.: 21.06.2022 13:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W eksperymencie, którego wyniki opublikowano w czerwcu ub.r., wzięło udział 12 uczestników, którzy zostali w dzieciństwie zdiagnozowani jako niewidomi oraz 14 osób widzących. Warto przypomnieć to badanie, gdyż dotyczyło przydatnej umiejętności, której można nauczyć się dzięki regularnym ćwiczeniom.
Chociaż echolokacja, czyli system określania położenia przeszkód przy wykorzystaniu zjawiska echa akustycznego, jest zwykle kojarzona z nietoperzami i delfinami, może występować również u niektórych osób niewidomych.
Echolokacja w 10 tygodni
Mimo że jest to bardzo pomocna umiejętność, niewielu niewidomych jest obecnie uczonych, jak z niej korzystać. Eksperci od lat próbują rozpowszechniać informacje na temat echolokacji; badanie z ub.r. sugeruje, że można ją opanować dzięki prostemu harmonogramowi treningów.
W trakcie 20 sesji szkoleniowych, które trwały od 2 do 3 godzin, naukowcy odkryli, że wszyscy niewidomi i widzący uczestnicy - zarówno starsi, jak i młodzi - znacznie poprawili umiejętność echolokacji. Uczestnicy trenowali poruszanie się po wirtualnych labiryntach – korytarzach ułożonych w skrzyżowania w kształcie litery T, łuki w kształcie litery U i zygzaki – oraz określali rozmiary i położenie obiektów za pomocą charakterystycznych dźwięków, wydawanych poprzez poruszanie ustami.
W ostatnich dwóch sesjach uczestnicy przetestowali swoje nowe umiejętności nawigacyjne w wirtualnym labiryncie, z którym nigdy wcześniej nie mieli do czynienia. Chociaż znaleźli się w zupełnie obcym miejscu, na tym etapie poruszali się po korytarzach znacznie sprawniej niż na początku programu.
"Co ważne, kiedy określiliśmy ilościowo stopień, w jakim uczestnicy poprawili swoje umiejętności od sesji 1 do sesji 20 w ramach każdego z zadań, nie pojawiły się dowody na związek między wiekiem a wydajnością w zadaniach praktycznych" – napisali autorzy. Część młodszych uczestników zdołała wprawdzie szybciej pokonać labirynty, ale – jak stwierdzili autorzy badania – "trening doprowadził do niezwykłych zmian behawioralnych u wszystkich osób", niezależnie od wieku.
Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski