Ludzie mogą powoli tracić jeden ze zmysłów. Naukowcy tłumaczą

Ludzie mogą powoli tracić jeden ze zmysłów. Naukowcy tłumaczą

Ludzie mogą powoli tracić węch
Źródło zdjęć: © Pexels
05.02.2022 09:45, aktualizacja: 05.02.2022 10:02

Najnowsze badania prowadzone przez szanghajskich naukowców potwierdziły hipotezę, że ludzie powoli tracą jeden ze swoich najważniejszych zmysłów - zmysł węchu.

Ostatnio bardzo dużo pisze się o tym, że COVID-19 może powodować utratę węchu i smaku. Jednak, jak potwierdzają najnowsze badania prowadzone w Szanghajskim Instytucie Żywienia i Zdrowia, problem może dotykać nie tylko osoby zakażone koronawirusem.

Badanie opublikowane w PLOS Genetics potwierdziły, że wykrywanie zapachów (a także zdefiniowanie jako przyjemnych) jest kwestią genów. W testach wzięło udział ponad 1000 Chińczyków oraz 364 osoby z różnych grup etnicznych zamieszkujących Nowy Jork. Uczestnicy mieli za zadanie powąchać 10 różnych zapachów i ocenić ich intensywność w 100-punktowej skali.

Następnie naukowcy porównali geny powiązane z receptorami węchu każdego z badanych. Ich badania zdają się również potwierdzać, że zmysł węchu powoli zanika, co jest wynikiem tego, że dla ludzi zmysł wzroku stał się najważniejszy.

Inni badacze wcześniej argumentowali, że nasz zmysł węchu nie jest tak zły, jak mogłoby się nam wydawać. Powołują się przy tym na różne badania sugerujące, że nawet przy mniejszej liczbie genów węchowych niż inne zwierzęta, ludzki talent do rozpoznawania zapachów przewyższa nasze własne oczekiwania, a nawet możliwości niektórych zwierząt.

Badania szanghajskich naukowców wzbudzają jednak więcej wątpliwości. Ci, którzy nie zgadzają się z ich odkryciem, są przekonani, że nasz zmysł węchu jest bardzo zróżnicowany również w zależności od kultury, w której się wychowaliśmy. Wygląda więc na to, że u części z nas węch się pogarsza, ponieważ nie jest to zmysł, który aktywnie wykorzystujemy.