Laser ostrzeże przed groźnymi turbulencjami

Wiele wskazuje na to, że będzie mniej nieprzyjemnych turbulencji do jakich dochodzi podczas lotów samolotowych zwłaszcza przy bezchmurnym niebie. Specjalny system laserowy podpowie pilotom, kiedy należy dokonać manewru, by ominąć przeszkodę lub ostrzec przed niebezpieczeństwem pasażerów

Obraz
Źródło zdjęć: © Global Jet / flickr.com / CC

System DELICAT wysyła przed lecącym samolotem impulsy lasera ultrafioletowego, które wracając informują pilota o zmianach gęstości atmosfery, które są główną przyczyną występowania turbulencji.

Załoga samolotu ma wtedy czas na reakcję. A turbulencje występujące przy dobrej pogodzie (Clear-Air Turbulence, CAT) są bardzo niebezpieczne, bowiem zaskakują i personel maszyny, bywają przyczyną poważnych obrażeń pasażerów.

Nowy system jest rozwinięciem systemu zdalnego wykrywania zwanego LIDAR (LIght Detection And Ranging - Wykrywanie i określanie odległości za pomocą światła). LIDAR działa prawie w taki sam sposób jak radar. O ile jednak radar opiera się na falach radiowych, o tyle LIDAR wysyła i odbiera wiązki światła laserowego.

Specyfika nowego systemu polega na tym, że zamiast wykrywać inne przedmioty laser analizuje gęstość atmosfery przed samolotem. Dzięki temu piloci zostają ostrzeżeni o niebezpieczeństwie turbulencji występujących przy tzw. czystym niebie.

System opracowany przez specjalistów z Niemieckiego Centrum Lotniczo-Kosmicznego (DLR), jest już testowany na specjalnie do tego celu przystosowanym samolocie Cessna Citation. Maszyna lata z Amsterdamu do europejskich portów lotniczych. Próby potrwają do końca sierpnia.

Szereg badań naukowych zwraca uwagę na fakt, iż rosnąca liczba turbulencji związana jest ze zmianami klimatycznymi.

Badacze z uniwersytetów East Anglia i Reading przeprowadzili w kwietniu br. komputerowe symulacje prądów powietrznych występujących na północnym Atlantyku. Z tych symulacji wynika, że do roku 205. liczba niebezpiecznych dla ruchu pasażerskiego turbulencji wzrośnie o 40 do 170 proc.

Źródło: PAP, SW, WP.PL

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Czarna dziura w galaktyce M87 na zdjęciu. James Webb uchwycił dżet
Czarna dziura w galaktyce M87 na zdjęciu. James Webb uchwycił dżet
3 tys. km zasięgu. Ukraińcy nie muszą prosić nikogo o zgodę na ataki
3 tys. km zasięgu. Ukraińcy nie muszą prosić nikogo o zgodę na ataki
Chiny przywiozą próbki z Marsa. NASA dobrze zaczęła, ale źle kończy
Chiny przywiozą próbki z Marsa. NASA dobrze zaczęła, ale źle kończy
Bariery biurokratyczne. Wstrzymują transporty NATO na wschodnią flankę
Bariery biurokratyczne. Wstrzymują transporty NATO na wschodnią flankę
Pszczoły miodne zaskakują. Ich taniec zawiera ukryte informacje
Pszczoły miodne zaskakują. Ich taniec zawiera ukryte informacje
Pokazali platformę do startu dronów. Może służyć nie tylko do pokazów
Pokazali platformę do startu dronów. Może służyć nie tylko do pokazów
Były na Ziemi wcześniej niż rośliny. Polacy uwielbiają je zbierać
Były na Ziemi wcześniej niż rośliny. Polacy uwielbiają je zbierać
Nadchodzi era fachowców. Szef Nvidii: To nie programiści wygrają wyścig AI
Nadchodzi era fachowców. Szef Nvidii: To nie programiści wygrają wyścig AI
Odkryli je w Mediolanie. Rysował je sam Leonardo da Vinci
Odkryli je w Mediolanie. Rysował je sam Leonardo da Vinci
Skrywają się w blasku Słońca. Planetoidy z okolic Wenus zagrażają Ziemi
Skrywają się w blasku Słońca. Planetoidy z okolic Wenus zagrażają Ziemi
Zrezygnowali z F-35. Już wiadomo, czym chcą je zastąpić
Zrezygnowali z F-35. Już wiadomo, czym chcą je zastąpić
Chmury na Wenus składają się głównie z wody. To odkrycie wiele zmienia
Chmury na Wenus składają się głównie z wody. To odkrycie wiele zmienia