Kosmos. Woda na "drugiej Ziemi" K2-18b. Pierwsze takie odkrycie w historii

Naukowcy z University College London dokonali przełomowego odkrycia w kosmosie. Na powierzchni egzoplanety K2-18b odkryto temperatury zdatne do podtrzymania życia biologicznego w znanej nam formie. Co więcej, odkryto tam wodę w formie pary wodnej.
Kosmos. K2-18b znajduje się około 110 lat świetlnych od Ziemi
Kosmos. K2-18b znajduje się około 110 lat świetlnych od Ziemi (CSED)
ycipk-1t3gmg

K2-18b jest osiem razy cięższą planetą od Ziemi. Przy dzisiejszym stanie wiedzy jest też jedyną planetą pozasłoneczną, która spełnia pewne warunki niezbędne do istnienia życia. Są nimi odpowiednie temperatury oraz zawartość wody.
Odkrycie naukowców z University College London zostało opublikowane w prestiżowym piśmie naukowym Nature Astronomy. Wedle wniosków zawartych w wynikach badań, jest to pierwsze odkrycie wody w stanie ciekłym w całym wszechświecie.

Kosmos. K2-18b to druga Ziemia, super-ziemia? Nowy dom dla ludzkości?

Czy K2-18b odnalazłaby się w roli nowej Ziemi? Tego nie da się rozstrzygnąć w tym momencie. Z jednej strony, jest pierwszą planetą posiadająca tak zbliżone warunki do naszej, ale jest też kilka problemów. Z racji na jej ośmiokrotnie większą masę.

ycipk-1t3gmg

To przekłada się na zupełnie inny skład atmosferyczny. Nie bylibyśmy w stanie oddychać tamtejszą mieszaniną gazów, a ciśnienie prawdopodobnie mogłoby nas zabić. Zespół naukowców do przeanalizowania warunków panujących na planecie wykorzystał dane archiwalne, zebrane przez Kosmiczny Teleskop Hubble'a w latach 2016 i 2017.

Lokalizacja gwiazdy K2-18 i jej planety na mapie kosmosu.

Wikimedia Commons CC BY

Autorzy badań twierdzą, że na planecie, poza wodą w stanie ciekłym oraz gazowym, planeta może być pełna azotu oraz metanu. Jednakże przy dzisiejszych możliwościach obserwacji, nie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy faktycznie się tam znajdują.

ycipk-1t3gmg

K2-18b znajduje się około 110 lat świetlnych od Ziemi. Krąży wokół gwiazdy K2-18, która jest czerwonym karłem. Tym samym, przebywanie na powierzchni planety byłoby dla nas śmiertelnie niebezpieczne. A to ze względu na wysoką aktywność gwiazdy, czyli ogromne poziom promieniowania.

I chociaż życie znane nam z Ziemi nie byłoby w stanie przetrwać w warunkach panujących na K2-18b, to naukowcy niczego nie wykluczają. Na planecie mogło rozwinąć się życie, którego istnienia nie przewidują znane nam schematy biologiczne. Z pewnością, jeśli jest tam woda w stanie ciekłym, mogły rozwinąć się przeróżne mikroorganizmy.

Kosmos. Super-ziemia K2-18b - co nam daje takie odkrycie?

Chociaż nie jesteśmy w stanie zamieszkać na K2-18b przy obecnej technologii, to odkrycie daje nam kilka ważnych wskazówek. Przede wszystkim potwierdza fakt istnienia wody w stanie ciekłym we wszechświecie, poza naszym układem planetarnym.

ycipk-1t3gmg

Dzięki odkryciu K2-18b dowiemy się także, jakiego typu ciał niebieskich poszukiwać we wszechświecie. Naukowcy wiedzą teraz, czego dokładnie szukać, a także istnienie tej drugiej Ziemi zwiększa nadzieje, na odkrycie planety zdolnej do wspierania życia.