Konsumenci o rynku telekomunikacyjnym
Polska wysoce nasycona usługami telekomunikacyjnymi
Telefon komórkowy ma 82 proc. Polaków, a stacjonarny 56 proc. - wynika z badań przeprowadzonych w grudniu 2007 przez Centrum Badań Marketingowych Indicator na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
12.02.2008 | aktual.: 12.02.2008 14:18
Wyniki badania wskazują na bardzo wysoki stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi. Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość badanych (95 proc.). Tylko jeden badany na dwudziestu (4,8 proc.) nie posiada żadnego aparatu telefonicznego.
Niemalże połowa respondentów posiada zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy (43 proc.). Czterech na dziesięciu użytkuje tylko aparat komórkowy, a jeden na ośmiu tylko aparat stacjonarny.
Z badania wynika, że oferta cenowa i rabaty są głównymi kryteriami branymi pod uwagę przy wyborze operatora telefonii komórkowej.
Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (91 zł), niż użytkowników kart pre-paid (50 zł) czy mix (49 zł). Wynikać to może z większej kontroli wydatków wynikającej ze sposobu rozliczania wykonywanych połączeń, jak i ograniczeń budżetowych użytkowników systemu pre-paid i mix.
Większość gospodarstw domowych (61 proc.) deklaruje, że posiada w swoim gospodarstwie domowym komputer. Prawie trzy czwarte (73 proc.) gospodarstw domowych posiadających komputer ma w domu dostęp do internetu.
Prawie połowa respondentów korzysta tylko z telewizji analogowej przez odbiór naziemny za pomocą tradycyjnej anteny (47 proc.), w co trzecim domu podłączona jest telewizja kablowa (35 proc.). Co szósty badany posiada telewizję cyfrową (16 proc.), a z telewizji satelitarnej korzysta co czternasty badany (7 proc).
Badanie przeprowadzono od 11 do 13 grudnia 2007 roku na 1.500 osobowej próbie wylosowanej z populacji ludności Polski w wieku 15 lat i powyżej.