Koniec wysokich rachunków za telefon

Koniec wysokich rachunków za telefon

Koniec wysokich rachunków za telefon
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos
18.10.2011 10:56, aktualizacja: 01.03.2022 13:11

Telefony komórkowe i inne bezprzewodowe środki łączności w USA będą alarmowały użytkowników o przekroczeniu miesięcznego limitu usług, żeby nie narażać ich na dodatkowe, często wysokie opłaty. Podobne przepisy są też w UE

Operatorzy komórek i innych podobnych urządzeń zgodzili się na zainstalowanie tego rodzaju alarmów na podstawie ogłoszonej w poniedziałek umowy zawartej z Federalną Komisją ds. Łączności (FCC).

Umowa jest wynikiem licznych skarg użytkowników na dodatkowe i nieoczekiwane przez nich opłaty za łączność poza głównym obszarem obsługi klienta (roaming)
i za przekraczanie limitu usług w zakresie łączności głosowej i przesyłania danych. FCC przez półtora roku badała te zażalenia.

Firmy świadczące usługi komunikacyjne za pośrednictwem komórek, smartfonów, tabletów, kart do łączności internetowej w laptopach i innych podobnych urządzeń broniły się przed regulacjami określającymi zasady kontaktów z klientami, ale ostatecznie zgodziły się im podporządkować.

Umowa dotyczy wszystkich operatorów telefonów i innych urządzeń bezprzewodowych, co oznacza, że skorzystają z niej wszyscy ich użytkownicy, których w USA jest ponad 30. milionów.

Obywateli UE, wracających z zagranicy ma chronić limit miesięcznego rachunku za ściąganie danych. Został on ustalony przez KE na 5. euro (bez VAT-u), o ile klient nie dokonał innego wyboru. Po wykorzystaniu 80 proc. ustalonego limitu odbioru danych do odbiorcy telefonu jest wysyłana informacja ostrzegająca, że niebawem przekroczy ustalony limit. Po osiągnięciu 100 proc. - klient otrzymuje instrukcję, co zrobić, by nadal korzystać z przesyłu danych w roamingu. Jeśli klient nie odpowie, usługa zostanie zawieszona.

W Polsce na mocy podpisanej w tym miesiącu przez prezydenta Bronisława Komorowskiego noweli ustawy o prawie telekomunikacyjnym, dostawca usług ma bezpłatnie oferować klientowi określenie kwotowego limitu, w przypadku jego przekroczenia abonent będzie o tym informowany. Według noweli, dostawca usług będzie musiał zaoferować klientowi co najmniej trzy progi kwotowe: 35. 100 i 200 złotych. Przepisy m.in. o limitach wchodzą w życie za pół roku od dnia ogłoszenia ustawy.

PAP/GB/GB

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (169)