Trwa ładowanie...
d2ogdxw

Koniec chodzenia na pocztę. "Dla wielu będzie to rewolucja"

List polecony do urzędu wysyłany drogą elektroniczną? Tak. Tradycyjne przesyłki powoli przechodzą do historii. Czeka nas prawdziwa rewolucja w korespondencji z administracją państwową i samorządową. Nadchodzi czas e-doręczeń.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Elektroniczny list polecony. Koniec chodzenia na pocztę. "Dla wielu będzie to rewolucja"
Elektroniczny list polecony. Koniec chodzenia na pocztę. "Dla wielu będzie to rewolucja" (Shutterstock.com)
d2ogdxw

To znakomita informacja dla wszystkich tych, których spacery na pocztę i stanie w kilkuosobowych kolejkach z numerkiem w ręku przyprawiają o zawroty głowy. Rada Ministrów potwierdziła przyjęcie projektu ustawy o doręczeniach elektronicznych. Już w 2021 roku czeka nas więc prawdziwa rewolucja - przeniesienie listów poleconych w świat cyfrowy.

Korespondencja z administracją państwową i samorządową nigdy wcześniej nie była tak prosta. Według zatwierdzonego projektu ustawy, listy polecone do urzędu wysyłane drogą elektroniczną uzyskają taką samą moc, jak te przesyłane tradycyjnie. - Dla wielu będzie to rewolucja. Osobom, które będą chciały korzystać z papierowej korespondencji, pozostawiamy oczywiście taką możliwość - oświadcza minister cyfryzacji Marek Zagórski.

d2ogdxw

Według szacunków, rocznie wysyła się w Polsce 102 miliony przesyłek poleconych z potwierdzeniem odbioru, z czego aż 22,5 mln dotyczy sektora publicznego. Projekt rządu ma na celu skrócenie czasu korespondencji, a urzędom umożliwienie szerokiego wykorzystywania formy elektronicznej w kontaktach z obywatelami. Obieg korespondencji odbywać się będzie za pośrednictwem operatora wyznaczonego, którym do 2025 roku jest Poczta Polska.

Czytaj także: Nie wyślesz paczki do Chin. Poczta Polska nie przyjmuje przesyłek

Elektroniczny list polecony. Co trzeba zrobić, aby go wysłać?

d2ogdxw

Chęć kontaktowania się z urzędem drogą elektroniczną trzeba będzie zadeklarować online. Następnie, adresy e-mail obywateli trafią do specjalnej bazy, a oni sami otrzymają nowe elektroniczne skrzynki doręczeniowe, które będą służyć do wymiany korespondencji z administracją państwową i samorządową.

- Jeśli ktoś nie zadeklaruje chęci korzystania z e-doręczeń, przesyłki będzie dostawał jak dotąd, dostarczane przez listonosza - odpowiada minister Zagórski na pytanie odnośnie obywateli, którzy nie będą chcieli rezygnować z tradycyjnej formy korespondencji.

E-doręczenia będą więc dobrowolne, a także darmowe. Według komentatorów takie rozwiązanie z pewnością ułatwi załatwienie spraw urzędowych, które nie raz były zmorą dla obywateli.

d2ogdxw

Od kiedy?

Według pierwotnych ustaleń ustawa ma zacząć obowiązywać od 1 października 2020 roku. Na początku nie będzie dotyczyła korespondencji sądowej, która uruchomiona zostanie kilka miesięcy później. Szacuje się, że projekt zacznie funkcjonować w pełni od początku 2021 roku.

Zobacz także: E-recepta obowiązkowa w aptekach. Podsumowujemy, co należy wiedzieć

Podziel się opinią

Share

Bądź z nami na bieżąco


d2ogdxw

d2ogdxw
d2ogdxw