Koniec chodzenia na pocztę. "Dla wielu będzie to rewolucja"
List polecony do urzędu wysyłany drogą elektroniczną? Tak. Tradycyjne przesyłki powoli przechodzą do historii. Czeka nas prawdziwa rewolucja w korespondencji z administracją państwową i samorządową. Nadchodzi czas e-doręczeń.
09.02.2020 08:32
To znakomita informacja dla wszystkich tych, których spacery na pocztę i stanie w kilkuosobowych kolejkach z numerkiem w ręku przyprawiają o zawroty głowy. Rada Ministrów potwierdziła przyjęcie projektu ustawy o doręczeniach elektronicznych. Już w 2021 roku czeka nas więc prawdziwa rewolucja - przeniesienie listów poleconych w świat cyfrowy.
Korespondencja z administracją państwową i samorządową nigdy wcześniej nie była tak prosta. Według zatwierdzonego projektu ustawy, listy polecone do urzędu wysyłane drogą elektroniczną uzyskają taką samą moc, jak te przesyłane tradycyjnie. - Dla wielu będzie to rewolucja. Osobom, które będą chciały korzystać z papierowej korespondencji, pozostawiamy oczywiście taką możliwość - oświadcza minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Według szacunków, rocznie wysyła się w Polsce 102 miliony przesyłek poleconych z potwierdzeniem odbioru, z czego aż 22,5 mln dotyczy sektora publicznego. Projekt rządu ma na celu skrócenie czasu korespondencji, a urzędom umożliwienie szerokiego wykorzystywania formy elektronicznej w kontaktach z obywatelami. Obieg korespondencji odbywać się będzie za pośrednictwem operatora wyznaczonego, którym do 2025 roku jest Poczta Polska.
Elektroniczny list polecony. Co trzeba zrobić, aby go wysłać?
Chęć kontaktowania się z urzędem drogą elektroniczną trzeba będzie zadeklarować online. Następnie, adresy e-mail obywateli trafią do specjalnej bazy, a oni sami otrzymają nowe elektroniczne skrzynki doręczeniowe, które będą służyć do wymiany korespondencji z administracją państwową i samorządową.
- Jeśli ktoś nie zadeklaruje chęci korzystania z e-doręczeń, przesyłki będzie dostawał jak dotąd, dostarczane przez listonosza - odpowiada minister Zagórski na pytanie odnośnie obywateli, którzy nie będą chcieli rezygnować z tradycyjnej formy korespondencji.
E-doręczenia będą więc dobrowolne, a także darmowe. Według komentatorów takie rozwiązanie z pewnością ułatwi załatwienie spraw urzędowych, które nie raz były zmorą dla obywateli.
Od kiedy?
Według pierwotnych ustaleń ustawa ma zacząć obowiązywać od 1 października 2020 roku. Na początku nie będzie dotyczyła korespondencji sądowej, która uruchomiona zostanie kilka miesięcy później. Szacuje się, że projekt zacznie funkcjonować w pełni od początku 2021 roku.