Koniec chodzenia na pocztę. "Dla wielu będzie to rewolucja"
09.02.2020 08:32
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
List polecony do urzędu wysyłany drogą elektroniczną? Tak. Tradycyjne przesyłki powoli przechodzą do historii. Czeka nas prawdziwa rewolucja w korespondencji z administracją państwową i samorządową. Nadchodzi czas e-doręczeń.
To znakomita informacja dla wszystkich tych, których spacery na pocztę i stanie w kilkuosobowych kolejkach z numerkiem w ręku przyprawiają o zawroty głowy. Rada Ministrów potwierdziła przyjęcie projektu ustawy o doręczeniach elektronicznych. Już w 2021 roku czeka nas więc prawdziwa rewolucja - przeniesienie listów poleconych w świat cyfrowy.
Korespondencja z administracją państwową i samorządową nigdy wcześniej nie była tak prosta. Według zatwierdzonego projektu ustawy, listy polecone do urzędu wysyłane drogą elektroniczną uzyskają taką samą moc, jak te przesyłane tradycyjnie. - Dla wielu będzie to rewolucja. Osobom, które będą chciały korzystać z papierowej korespondencji, pozostawiamy oczywiście taką możliwość - oświadcza minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Według szacunków, rocznie wysyła się w Polsce 102 miliony przesyłek poleconych z potwierdzeniem odbioru, z czego aż 22,5 mln dotyczy sektora publicznego. Projekt rządu ma na celu skrócenie czasu korespondencji, a urzędom umożliwienie szerokiego wykorzystywania formy elektronicznej w kontaktach z obywatelami. Obieg korespondencji odbywać się będzie za pośrednictwem operatora wyznaczonego, którym do 2025 roku jest Poczta Polska.
Elektroniczny list polecony. Co trzeba zrobić, aby go wysłać?
Chęć kontaktowania się z urzędem drogą elektroniczną trzeba będzie zadeklarować online. Następnie, adresy e-mail obywateli trafią do specjalnej bazy, a oni sami otrzymają nowe elektroniczne skrzynki doręczeniowe, które będą służyć do wymiany korespondencji z administracją państwową i samorządową.
- Jeśli ktoś nie zadeklaruje chęci korzystania z e-doręczeń, przesyłki będzie dostawał jak dotąd, dostarczane przez listonosza - odpowiada minister Zagórski na pytanie odnośnie obywateli, którzy nie będą chcieli rezygnować z tradycyjnej formy korespondencji.
E-doręczenia będą więc dobrowolne, a także darmowe. Według komentatorów takie rozwiązanie z pewnością ułatwi załatwienie spraw urzędowych, które nie raz były zmorą dla obywateli.
Od kiedy?
Według pierwotnych ustaleń ustawa ma zacząć obowiązywać od 1 października 2020 roku. Na początku nie będzie dotyczyła korespondencji sądowej, która uruchomiona zostanie kilka miesięcy później. Szacuje się, że projekt zacznie funkcjonować w pełni od początku 2021 roku.