Kobiety chętniej decydują się na kupno nowości – badanie
Według nowych badań przeprowadzonych przez dr. hab. Małgorzatę Karpińską-Krakowiak z Uniwersytetu Łódzkiego, kobiety chętniej niż mężczyźni kupują nowe marki i nowe produkty – podaje Nauka w Polsce PAP.
– Kobiety kierują się innymi kryteriami w wyborze produktów niż mężczyźni, inaczej przetwarzają informacje o produktach, inaczej reagują na reklamy. Na przykład, kobiety szybciej niż mężczyźni przetwarzają informacje reklamowe, lepiej zapamiętują informacje związane z cenami produktów, sprawniej identyfikują emocje – stwierdziła w rozmowie z PAP Karpińska-Krakowiak.
Jej motywacją do badań był fakt, że "nie poświęcono dotychczas dużo uwagi pytaniu, czy istnieją znaczące różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami w podejściu do nowych marek".
Wyniki badania negują obraz przedstawiający mężczyzn jako chętniej podejmujących ryzyko niż kobiety.
Kobiety bagatelizowane
Badanie polegało na wykonaniu serii eksperymentów, w których podzielono respondentów na grupy – jedni mieli zapoznać się z materiałami zawierającymi nowe marki, a pozostali z zawierającymi marki znane. Okazało się, że marki nowe były chętniej wybierane przez kobiety niż mężczyzn, niezależnie od kategorii produktu.
Według badaczki dotychczasowy brak wiedzy o preferencjach konsumenckich kobiet jest częścią większej tego rodzaju tendencji. Jej zdaniem istnieje "ogromna luka poznawcza" dotyczącą kobiet także jako pacjentek, turystek oraz przedstawicielek różnych zawodów.
– Wiele produktów jest dostosowanych do mężczyzn. Smartfony i pianina są budowane na męskie ręce. Także w wielu dziedzinach brakuje danych na temat kobiet, np. w medycynie wiele badań klinicznych jest prowadzonych na próbach skonstruowanych głównie z mężczyzn – wyjaśniła.
Źródło: Nauka w Polsce PAP