Kłopoty SSJ‑100 trwają. Spada produkcja rosyjskiego samolotu
Rosyjski SSJ-100 od miesięcy nie ma dobrej prasy. To nie koniec problemów. Jako że nikt nie chce samolotu, maleje produkcja.
Jak informuje serwis rynek-lotniczy.pl, w 2019 roku montownię Komsomolskiego Zjednoczonego Przemysłu Lotniczego opuściło ledwie 18 sztuk Super Jetów. W 2018 wyprodukowano 21 samolotów, a w 2014 - rekordowym dla producenta - 36.
Co gorsza, zaledwie 7 sztuk trafiło łącznie do trzech linii lotniczych. O problemach z brakiem zainteresowania samolotem już pisaliśmy. Linie albo pozbywają się samolotów, albo nie przedłużają umowy na ich wynajem. Np. meksykańskie linie lotnicze Interjet wystawiły na sprzedaż 21 z 22 posiadanych rosyjskich samolotów SSJ-100.
Dlaczego samolot, który miał być rywalem Boeinga i Airbusa, nie cieszy się zainteresowaniem? Jedną z przyczyn jest awaryjność. Na dodatek na początku 2019 roku doszło do największej katastrofy z udziałem samolotów SSJ-100.
Lecący do Murmańska samolot uderzył w pas startowy i zapalił się. Żywcem spłonęło 41 osób, a 37 trafiło do szpitali. I chociaż oficjalną przyczyną wypadku był błąd pilota, to eksperci wykazali również szereg błędów konstrukcyjnych SSJ-100. Linie lotnicze nie chcą ryzykować, przez co spada liczba zamówień rosyjskiego samolotu.