Każdy śmigłowiec może być autonomiczny. Wystarczy oprogramowanie by przejąć kontrolę

Każdy śmigłowiec może być autonomiczny. Wystarczy oprogramowanie by przejąć kontrolę

Każdy śmigłowiec może być autonomiczny. Wystarczy oprogramowanie by przejąć kontrolę
Źródło zdjęć: © news.usni.org
Arkadiusz Stando
24.10.2018 14:38, aktualizacja: 28.10.2018 13:17

Śmigłowce wojskowe mogą stać się autonomicznymi maszynami do transportu, ale także do zabijania. Pierwsze testy takich rozwiązań już się odbyły, a inżynierowie widzą ogromny potencjał. Zamiast budować maszyny od nowa, wykorzystują dodatkowy system.

Ponad pięć lat pracy i łącznie 98 mln dolarów zainwestowanych w rozwój oprogramowania. Pierwsze efekty projektu Autonomous Aerial Cargo/Utility System (AACUS) można było zobaczyć już w 2014 roku. Od tego czasu system znacznie usprawniono i być może został dopasowany do znacznie szerszej gamy maszyn.

Nowy projekt AACUS przewiduje wykorzystanie stosowanych aktualnie śmigłowców do stworzenia autonomicznych maszyn. Wystarczy podłączyć nowatorskie oprogramowanie do podzespołów kontrolnych helikoptera, a każda maszyna zamieni się w autonomiczną.

Autonomiczne drony budzą zarówno strach, jak i przyciągają wielu fanów taniego i szybkiego transportu. Szczególnie ta pierwsza kwestia jest tutaj ważna. Dzięki nowemu oprogramowaniu AACUS być może nie będziemy musieli budować nowych maszyn od podstaw. Pierwszy z takich helikopterów samosterujących lotem już znalazł się w rękach Marines.

Są jednak problemy, z które trudno ominąć. Loty helikopterem są bardzo zagrożone na ostrzał wrogów, szczególnie na polu bitwy. To właściwie główny ich problem. Śmigłowce mają zostać wyposażone w zaawansowane systemy. Program AACUS przewiduje wykorzystanie specjalnych czujników odpowiedzialnych za unikanie przeszkód, a także (w miarę możliwości) nadlatujących pocisków.

Helikoptery z oprogramowaniem AACUS są w stanie wybrać bezpieczne miejsce do lądowania. Mimo to, na razie testy odbywały się tylko w obecności pilotów, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo maszyn i otoczenia, gdyby doszło do nieoczekiwanych decyzji systemu.

Obraz
© news.usni.org

Helikoptery mogą służyć zarówno do transportu ludzi, jak i uzbrojenia. I w tym drugim przypadku ma to rzeczywiście sens. Żołnierze nie będą musieli ryzykować życia lecąc w niebezpiecznych warunkach, aby dostarczyć zapasy swoim towarzyszom broni.

Wojsko Stanów Zjednoczonych pracuje nad rozwojem maszyn autonomicznych, których zadaniem byłoby głównie ratowanie rannych na polu bitwy. Nie są jednak jedynymi. Niedawno Izraelczycy przedstawili podobny projekt autonomicznej maszyny, która miałby transportować żołnierzy na pole walki oraz ratować rannych. Jednak to bardzo kosztowne rozwiązanie i wymaga budowy nowych jednostek.

Jakim typem gracza jesteś? Preferujesz klasyczne produkcje dla jednego gracza czy uważnie śledzisz esport? Wypełnij nasz quiz!

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)