Lotnisko w Pyrzowicach i nowe oznaczenia - to pierwsza taka zmiana w historii
Na katowickim lotnisku dokonano zmian w oznakowaniu pasa startowego w związku ze zmianą biegunów magnetycznych Ziemi. Wyjaśniamy, dlaczego ta korekta jest aż tak ważna.
Na większości cywilnych lotnisk wykorzystywany jest identyczny system oznaczeń poziomych na pasach startowych i kołowania, mający być pomocą nawigacyjną dla pilotów. Jest to szczególnie przydatne w przypadku awarii systemów nawigacyjnych, kiedy to właśnie znaki naziemne stają się jedyną pomocą dla pilota.
W związku ze zmianą położenia biegunów magnetycznych Ziemi, jak informuje za pośrednictwem swojego Twittera Tomasz Rożek, była konieczna modyfikacja oznaczeń poziomych na lotnisku im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach. Wcześniej o szczegółach technicznych tego zadania pisała sama administracja lotniska.
Nie jest to nowością, ponieważ bieguny magnetyczne Ziemi nie są stałe, lecz przemieszczają się o dziesiątki kilometrów rocznie, co wymaga stałej korekty w systemach nawigacyjnych. Przykładowo, jak podaje NCEI, w 2007 biegun północny przesunął się o 55 kilometrów w kierunku północno-zachodnim. Istnieje również interaktywna mapa obrazującą zmianę położenia magnetycznego bieguna północnego na przestrzeni 50 lat.
W związku z tym systemy nawigacyjne muszą być aktualizowane, co w przypadku elektroniki można rozwiązać nowym oprogramowaniem, ale fizyczne znaki wymagają większego nakładu pracy. W efekcie Międzynarodowa Agencja Lotnictwa Cywilnego narzuciła na porty lotnicze obowiązek przeprowadzania badania raz na pięć lat i wprowadzania korekt.
W konsekwencji ostatniego badania dokonano korekty liczb znajdujących się na wschodnim i zachodnim końcu pasa na lotnisku w Katowicach-Pyrzowicach. Liczba 27 została zmieniona na 26, a 09 na 08. Te będą teraz znajdować się w odpowiednich miejscach w przypadku stosowania przez pilotów nawigacji z wykorzystaniem busoli.
Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski