Jowisz mógł pochłonąć inną planetę. Nowe odkrycie ma wpływ na wiedzę o całym Układzie Słonecznym

Jowisz mógł pochłonąć inną planetę. Nowe odkrycie ma wpływ na wiedzę o całym Układzie Słonecznym

Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY | NASA
16.08.2019 22:12

Kiedy Jowisz formował się, ok. 4,5 mld lat temu, coś ogromnego prawdopodobnie uderzyło w planetę zakłócając ten proces. Najnowsze dane dostarczone przez statek Juno odkrywają nowe fakty o początku gazowego giganta i całego Układu Słonecznego.

Statek Juno krąży wokół Jowisza od 2016 roku, ale poza niezwykłymi zdjęciami gazowego giganta, udało mu się również pobrać ciekawe dane, które pozwoliły NASA odkryć część zagadek skrywanych przez planetę.

Najnowsze dane, pozyskane dzięki Juno, dotyczą wyglądu rdzenia Jowisza. Zapiski dotyczące grawitacji planety sugerują, że Jowisz nie ma gęstego jądra, jak się początkowo wydawało naukowcom. Zamiast tego dane sugerują, że rdzeń planety jest rozproszony.

- Oznacza to, że rdzeń prawdopodobnie nie jest zbudowany tylko ze skał i lodów, ale jest także zmieszany z wodorem i helem, a przejście jest stopniowe, w przeciwieństwie do ostrej granicy między rdzeniem a otoczką - komentuje Ravit Helled, współautor badań, członek zespołu misji Juno i profesor na Uniwersytecie w Zurychu.

Artykuł dotyczący wyników badań został w oryginale opublikowany w czasopiśmie Nature.

Jowisz zderzył się z inną planetą

Do zakłócenia powstawania rdzenia mogło dość w wyniku zderzenia z innym, ogromnym ciałem kosmicznym. Naukowcy przeprowadzili symulację, w której doprowadzili do zderzenia się młodych, formujących się planet.

Według tej symulacji w Jowisza najprawdopodobniej uderzyła młoda planeta 10 krotnie większa od Ziemi. Takie zderzenie miałoby wystarczający wpływ, aby rozbić jądro gazowego giganta, tak by doszło do wymieszania się w nim metali ciężkich.

Naukowcy potwierdzili również, że rozproszony rdzeń Jowisza przetrwał miliardy lat i nie ewoluował. Dla naukowców to ważne odkrycie, ponieważ potwierdza, że takie zderzenia były częste na etapie kształtowania się Układu Słonecznego. Podobnym zdarzeniem można wyjaśnić ukształtowanie się ziemskiego Księżyca. Wiedza ta pozwala lepiej zrozumieć proces powstania naszego układu planet oraz co wpłynęło na ich obecny wygląd.