Jest lekarstwo dla pszczół. Owady leczą się grzybami

Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
Adam Bednarek
08.10.2018 15:39, aktualizacja: 08.10.2018 16:09

Od lat naukowcy ostrzegają, że populacja pszczół na świecie zmniejsza się. Winę za to ponoszą m.in. szkodliwe substancje i choroby. Znaleziono jednak sposób, by leczyć owady. To grzyby.

Produkcja 1/3 żywności i 90 proc. owoców zależy od zapylania przez owady, przede wszystkim przez pszczołowate, do których zaliczają się pszczoły i trzmiele - zwracali uwagę naukowcy. Unia Europejska zdaje sobie sprawę z problemu i dlatego zakazuje używania wybranych pestycydów. Jeszcze dalej idą francuskie władze - na listę zakazanych środków wpisały pięć neonikotynoidów, które ich zdaniem zabijają pszczoły.

Zdaniem polskich ekspertów, stosowanie oprysków i niestosowanie się do zaleceń, kiedy to robić, jest bardzo częste i powoduje śmierć owadów. Kiedy rodzina pszczela masowo wymiera, może to się wiązać z niewłaściwie przeprowadzonym opryskiem przy użyciu insektycydów.

Zagrożeniem dla pszczół są jednak nie tylko środki stosowane przez rolników, ale też choroby. Jak jednak zauważyli naukowcy, w grzybach znajdują się substancje, które mogą zwalczać dziesiątkujące pszczoły wirusy. Wyniki badań opublikowano w "Nature Scientific Reports".

Naukowcy zauważyli, że pszczoły żerują na grzybni, co może oznaczać, że w ten sposób się leczą. Następnie przeprowadzono badania w laboratorium. Pszczoły karmione grzybem wykazywały większą aktywność przeciwwirusową niż te, które spożywały syrop.

Dla pszczelarzy, którzy chcieliby chronić swoje pszczoły, może to być znaczące odkrycie. Na razie jednak naukowcy pracują nad metodą podawania "lekarstwa" owadom i dalszych badaniach.

Jakim typem gracza jesteś? Preferujesz klasyczne produkcje dla jednego gracza czy uważnie śledzisz esport? Wypełnij nasz quiz!