Jak zabezpieczyć folder hasłem? Podpowiadamy proste i skuteczne sposoby
Jak zabezpieczyć folder hasłem? Bywa, że potrzebujemy czasem uniemożliwić niektórym osobom dostęp do naszych osobistych plików, ale nie wiemy, jak to zrobić. Tę czynność można wykonać w bardzo prosty sposób, blokując dostęp do folderu.
Nie zawsze chcemy, by osoby postronne miały łatwy dostęp naszych dokumentów. Aby tego uniknąć możemy np. zablokować dostęp do całych folderów, ustawiając na nich hasło. Jak zabezpieczyć folder hasłem? Sposobów jest kilka, a każdy z nich jest niezwykle prosty.
Jak zabezpieczyć folder hasłem za pomocą programu?
W internecie możemy znaleźć różne programy, które pozwolą nam zabezpieczyć nasz folder za pomocą hasła. Jednym z takich programów jest Folder Lock, który jest dostępny do ściągnięcia za darmo w ograniczonej czasowo wersji testowej. Folder Lock umożliwia nałożenie hasła na wybrany folder bądź plik i działa na zasadzie "przeciągnij i upuść", co sprawia, że jest intuicyjnym narzędziem.
Innym programem do zabezpieczania folderów za pomocą hasła jest nieskomplikowany Directory Password Security. Podobnie jak wyżej wymieniony program, umożliwia nałożenie hasła na wybrany folder i tym samym pozwala na ochronę ważnych dla nas danych.
Jak zabezpieczyć folder hasłem przez dodanie go do szyfrowanego archiwum?
Innym rozwiązaniem jest dodanie wybranego folderu do archiwum i zabezpieczenie go hasłem. Jeżeli posiadamy program do kompresji i archiwizowania plików, np. 7-Zip bądź WinRar, nie powinniśmy mieć z tym żadnego problemu. W tym celu klikamy prawym przyciskiem myszy na folder i wybieramy opcję "Dodaj do archiwum", którą oferuje nam zainstalowany program.
W programie 7-Zip, w polu "Szyfrowanie", wpisujemy w polu "Wprowadź hasło" wybrany ciąg znaków i zatwierdzamy. Otwarcie plików w tym skompresowanym folderze i wypakowanie go do innego folderu jest możliwe jedynie po podaniu hasła.
W programie WinRar postępujemy podobnie: klikamy w zakładkę "Zaawansowane", a następnie w przycisk "Wprowadź hasło". Dodatkowo możemy również zaszyfrować nazwy plików.
Jak zabezpieczyć folder bez stosowania hasła?
Nasze osobiste foldery możemy zabezpieczyć również na inne sposoby, bez użycia hasła. Jednym z nich jest np. założenie nowego konta użytkownika. Nowe konto użytkownika możemy w dowolny sposób nazwać, może mieć ono także nałożone różne ograniczenia. Przede wszystkim jednak drugi użytkownik nie będzie miał dostępu do naszego osobistego konta (jeżeli jest chronione hasłem, a to hasło jest znane tylko nam), a co za tym idzie naszych osobistych folderów.
Żeby utworzyć nowe konto użytkownika w systemie Windows i od razu ustawić mu hasło oraz ograniczenia, musimy być zalogowani na koncie z uprawnieniami administratora. Nie musimy się jednak tym zbytnio przejmować, gdyż najczęściej jest to domyślne konto na naszych komputerach osobistych i to na nim pracujemy od początku posiadania systemu. Konto z uprawnieniami administratora po prostu pozwala nam na dokonywanie wszelkich zmian w systemie (instalacji, usuwania plików itp.) i do każdego pliku mamy pełny dostęp.
Wystarczy wejść w panel "Zarządzanie komputerem" (wpisujemy w pasku wyszukiwania w Starcie) i z rozwijanych opcji wybrać "Użytkownicy i grupy lokalne". Wybieramy "Użytkownicy", a wówczas wyświetlą nam się dostępne na naszym komputerze konta. Klikamy prawym przyciskiem myszy na białe okno tła i wybieramy opcję "Nowy użytkownik".
Tutaj możemy nadać nazwę konta dla naszego drugiego użytkownika, ale także nałożyć własne hasło i nawet zablokować jego zmianę.
Możemy również ustawić ograniczenie w dostępie do konkretnego folderu, w którym trzymamy swoje osobiste pliki. W tym celu klikamy prawym przyciskiem myszy na wybrany folder, wybieramy „Właściwości” i wchodzimy w zakładkę „Zabezpieczenia”. Tuż pod oknem "Nazwy grup lub użytkowników" klikamy w pole "Edytuj", a potem w nowym wyświetlonym oknie szukamy nowego konta użytkownika, któremu mamy odmówić dostępu do naszego folderu. Jeżeli takowego nie ma na liście, wtedy musimy go wyszukać i dodać. Klikamy w przycisk "Dodaj", w nowym oknie klikamy w pole 'Zaawansowane", a potem w kolejnym oknie klikamy w pole "Znajdź teraz". W położonym na samym dole polu „Wyniki wyszukiwania” odszukujemy nazwę naszego konta, klikamy "OK" i ponownie klikamy "OK".
Teraz ustawiamy uprawnienia: klikamy na wybrane konto, a potem zaznaczamy box „Odmów” przy opcji „Pełna kontrola”. Reszta opcji powinna zaznaczyć się automatycznie. Wybieramy "Zastosuj" i "OK".
Żeby ograniczyć dostęp do danych folderów w naszym komputerze, musimy spełnić jeden podstawowy warunek: nasz dysk musi być sformatowany w systemie plików NTFS. Jednakże obecnie jest to już standardem, więc tym też nie musimy się zbytnio przejmować.