Jak sprawdzić poglądy polityczne? Teraz wystarczy skan mózgu

Jak sprawdzić poglądy polityczne? Teraz wystarczy skan mózgu

Rezonans magnetyczny może mieć zaskakujące zastosowania
Źródło zdjęć: © Getty Images | Johnny Greig
Arkadiusz Stando
08.06.2022 13:09

Poglądy polityczne to sprawa dość prywatna. Jednak wygląda na to, że wkrótce ich ujawnienie będzie łatwiejsze, niż kiedykolwiek. I w dodatku bez potrzeby wypełniania długich testów.

Zespół naukowców z Ohio State University przeprowadził badanie na 174 dorosłych osobach. Przy pomocy techniki fMRI, czyli funkcjonalnego rezonansu magnetycznego, badacze byli w stanie ustalić, jakie poglądy polityczne ma dany człowiek. Co więcej, wystarczyło, że uczestnicy wykonywali proste zadania, a niekiedy nie musieli robić nic.

Jak czytamy na stronie Ohio State News, opublikowane niedawno badanie, było największym tego typu eksperymentem, wykorzystującym technikę fMRI, w celu wykrywania poglądów politycznych. Naukowcy dodają jednak, że nie prowadzono wcześniej zbyt wielu tego typu badań.

Badania przeprowadzono w bardzo nowoczesny sposób. Naukowcy zebrali dane z rezonansu magnetycznego, a następnie skorzystali z najnowocześniejszych technik sztucznej inteligencji, w czym pomogło Ohio Supercomputer Center. Zaawansowane procesory pozwoliły badaczom odkryć korelacje pomiędzy wynikami skanowania, a rzeczywistym światopoglądem uczestników.

Wystarczy skan mózgu, aby poznać poglądy polityczne

Badacze stworzyli sześciostopniową skalę, gdzie 1 oznaczało "bardzo liberalny", a 6 "bardzo konserwatywny". Predykcje superkomputera okazały się zgodne z tym, co mówiły o swoich poglądach badane osoby. Co więcej, naukowców zaskoczył fakt, że bez względu na rodzaj wykonywanej czynności, dokładność analizy fMRI była za każdym razem równie wysoka.

Uczestnicy badania mieli do wykonania 8 czynności, z czego jedna z nich stanowiła po prostu bezczynność. Naukowcy stwierdzili, że nawet bez żadnych bodźców, możliwe jest określenie poglądów politycznych danej osoby. Wszystko wynika ze sposobu aktywności mózgu. Jednak trzy z wykonywanych czynności okazały się wskazywać na większą korelację.

Pierwszą z nich było wykrywanie poziomu empatii. Uczestnikom badania pokazywano zdjęcia osób o neutralnych, szczęśliwych, smutnych i przerażonych twarzach. Kolejne zadanie dotyczyło pamięci epizodycznej, a w trzecim przypadku uczestnicy mogli wygrać lub stracić pieniądze, zależnie od tego, jak szybko zdążą nacisnąć przycisk.