Jak Polacy korzystają z internetu - badanie
Już 64 proc. Polaków korzysta z internetu, jednak w 2012 r. ich liczba wzrosła tylko o 2 proc. Spośród osób, które nie używają Internetu tylko 4 proc. deklaruje, że chce zacząć. Zmienia się sposób korzystania z sieci, w tym roku 16 proc. internautów korzystało z mobilnego internetu, podczas gdy w 2011 r. tylko 10 proc.
03.12.2012 16:52
Badanie World Internet Project to międzynarodowy projekt analizujący wpływ internetu i nowych technologii na zjawiska społeczne, ekonomiczne i polityczne. Jest źródłem wiedzy na temat preferencji związanych z korzystaniem z internetu oraz przyczyn nie korzystania z niego przez część społeczeństwa.
Jak wynika z najnowszego raportu WIP, zmieniają się narzędzia korzystania z internetu i wzorce używania mediów, zwłaszcza wśród młodych ludzi. W 2012 r. 37 proc. Polaków korzystało z laptopów, podczas gdy w jeszcze w 2010 r. było to 20 proc. Jednocześnie młodsi Polacy rezygnują z długiego oglądania TV na rzecz długiego korzystania z internetu. Blisko połowa internautów (47 proc.) korzysta z internetu ponad 10 godzin tygodniowo. Nadal jednak telewizja pozostaje najważniejszym medium dla ogółu Polaków, jako źródło informacji i rozrywki, najtrudniej też z niej zrezygnować. Jednak wśród Polaków poniżej 30 roku życia to Internet stał się medium, z którego najtrudniej zrezygnować, jego rola rośnie także w starszych grupach wiekowych.
Uzyskiwanie dostępu do internetu z urządzeń mobilnych, takich jak telefony komórkowe, palmtopy czy smartfony nie jest powszechne - w przeciągu ostatnich trzech lat liczba ich użytkowników podwoiła się do 16 proc.. Respondenci korzystają z internetu przez urządzenia mobilne średnio przez pół godziny dziennie.
Jeden na sześciu użytkowników internetu posiadający telefon komórkowy korzysta z niego do przeglądania stron internetowych; 1/8 korzysta z map/szuka lokalizacji; jeden na dziesięć używa go do odbierania wiadomości email. Osoby korzystające z internetu najbardziej intensywnie, używają również telefonów komórkowych do częstszego łączenia się z siecią.
Dzięki Orange Polska i Gazeta.pl od trzech lat Polska znajduje się w gronie krajów zaangażowanych w World Internet Project. Na zlecenie obu firm badanie w Polsce przeprowadził IPSOS.
Badanie WIP realizowane jest od 1999 roku przez kilkadziesiąt ośrodków badawczych na świecie, którym przewodniczy USC Annenberg School for Communication and Journalism na Uniwersytecie Południowej Karoliny.
Zobacz pełny raport WIP 2012 (plik .pdf; 5,51 MB)
Zobacz: Jaką wybrać i kupić frytkownicę?