Jak napisać CV? Praktyczne porady, wzory, programy, które ułatwią przygotowanie dobrego CV

Jak napisać CV? Praktyczne porady, wzory, programy, które ułatwią przygotowanie dobrego CV
Źródło zdjęć: © Fotolia | fotolia

31.05.2019 14:09

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jak napisać dobre CV? Przed tym dylematem staje większość osób rozpoczynających szukanie pracy. Przygotowaliśmy dla was krótki poradnik, w którym podpowiemy z jakich narzędzi korzystać i jak profesjonalnie przygotować CV.

Należy pamiętać, że tego rodzaju życiorys to nasza wizytówka i pierwsza rzecz z jaką potencjalny pracodawca się zetknie, dlatego bardzo ważne jest by poświęcić nieco czasu na stworzenie dobrego CV. Podpowiadamy, jak się do tego zabrać.

Jak napisać CV – zasady ogólne

Przede wszystkim, kiedy piszemy CV najważniejsze jest, by było ono czytelne, a jego struktura była przejrzysta. Najważniejsze informacje, które muszą się znaleźć w CV niezależnie od pracy, o którą się ubiegamy to:

  • aktualne dane osobowe i kontaktowe
  • wykształcenie
  • doświadczenie zawodowe (informacje o zakresie pełnionych obowiązków)
  • przebyte szkolenia i kursy
  • umiejętności i kompetencje, którymi możemy się wykazać
  • dodatkowe informacje o sobie i swoich zainteresowaniach
  • zgoda na przetwarzanie danych osobowych
  • zdjęcie (opcjonalnie)

W CV starajmy się używać prostego języka, tak by całość była przejrzysta i zrozumiała. Dodatkowo bezwzględnie trzeba pamiętać o tym, by podawać jedynie prawdziwe informacje, a jednocześnie należy odpowiednio selekcjonować informacje dotyczące naszych umiejętności i doświadczenia, tak by całość nie była zbyt długa. Dobrze napisane CV powinno zmieścić się na nie więcej niż 2 stronach A4.
Najczęstszymi błędami pojawiającymi się w CV są, np. zawyżanie swoich umiejętności, zwłaszcza dotyczących znajomości języków obcych, dodawanie prywatnych zdjęć, czy błędy ortograficzne, językowe i stylistyczne. Warto zwrócić na to szczególną uwagę.

Jak napisać CV w Wordzie

Najczęściej do pisania życiorysów wykorzystuje się program MS Word. Jest to wygodne narzędzie, w którym mamy do dyspozycji kilka gotowych szablonów do tworzenia CV. Dodatkowo z sieci można pobrać za darmo ich więcej. Najlepiej jest jednak wybrać szablon, który będzie prosty i przejrzysty, bez zbędnych ozdobników.

Ważne jest również wybranie odpowiedniej czcionki – powinna być czytelna i taka sama na całej długości dokumentu. Cały tekst powinien być przede wszystkim wyjustowany, co nada mu bardziej eleganckiego i formalnego charakteru.

Najczęściej stosowaną funkcją podczas pisania CV będzie również zmiana układu i podziału strony. CV najczęściej będzie składało się z tekstu w dwóch kolumnach, co możemy najprościej osiągnąć wybierając formatowanie tekstu w kolumny.

Darmowe programy do pisania CV

Jeżeli nie jesteśmy w posiadaniu MS Worda wciąż możemy skorzystać z prostych, darmowych narzędzi do pisania CV. Popularnym rozwiązaniem jest Google Docs, w którym również możemy skorzystać z szablonów do tworzenia życiorysów.

Polecamy również Apache OpenOffice (wcześniej OpenOffice.org) - w pełni darmowy pakiet biurowy, rozpowszechniany na zasadach Open Source. Obok LibreOffice jest to jeden z najpoważniejszych konkurentów Microsoft Office.

Jak napisać CV po angielsku

Przygotowując CV po angielsku należy pamiętać przede wszystkim o tym, że nie należy tłumaczyć dosłownie z języka polskiego na angielski. Ważne jest chociażby sprawdzić, jak po angielsku nazywa się nasze obecne stanowisko i to, na które aplikujemy. Nie zmieniamy nazw firm, imion i nazwisk na angielskie – powinny zostać zapisane w oryginalnym języku. Tak samo należy pamiętać o różnicy w nazewnictwie tytułów naukowych. Pamiętaj również o umieszczeniu klauzuli dotyczącej przetwarzania danych w języku angielskim – RODO obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej

Komentarze (1)