Jak napisać CV? Praktyczne porady, wzory, programy, które ułatwią przygotowanie dobrego CV
Jak napisać dobre CV? Przed tym dylematem staje większość osób rozpoczynających szukanie pracy. Przygotowaliśmy dla was krótki poradnik, w którym podpowiemy z jakich narzędzi korzystać i jak profesjonalnie przygotować CV.
31.05.2019 14:09
Należy pamiętać, że tego rodzaju życiorys to nasza wizytówka i pierwsza rzecz z jaką potencjalny pracodawca się zetknie, dlatego bardzo ważne jest by poświęcić nieco czasu na stworzenie dobrego CV. Podpowiadamy, jak się do tego zabrać.
Jak napisać CV – zasady ogólne
Przede wszystkim, kiedy piszemy CV najważniejsze jest, by było ono czytelne, a jego struktura była przejrzysta. Najważniejsze informacje, które muszą się znaleźć w CV niezależnie od pracy, o którą się ubiegamy to:
- aktualne dane osobowe i kontaktowe
- wykształcenie
- doświadczenie zawodowe (informacje o zakresie pełnionych obowiązków)
- przebyte szkolenia i kursy
- umiejętności i kompetencje, którymi możemy się wykazać
- dodatkowe informacje o sobie i swoich zainteresowaniach
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych
- zdjęcie (opcjonalnie)
W CV starajmy się używać prostego języka, tak by całość była przejrzysta i zrozumiała. Dodatkowo bezwzględnie trzeba pamiętać o tym, by podawać jedynie prawdziwe informacje, a jednocześnie należy odpowiednio selekcjonować informacje dotyczące naszych umiejętności i doświadczenia, tak by całość nie była zbyt długa. Dobrze napisane CV powinno zmieścić się na nie więcej niż 2 stronach A4.
Najczęstszymi błędami pojawiającymi się w CV są, np. zawyżanie swoich umiejętności, zwłaszcza dotyczących znajomości języków obcych, dodawanie prywatnych zdjęć, czy błędy ortograficzne, językowe i stylistyczne. Warto zwrócić na to szczególną uwagę.
Jak napisać CV w Wordzie
Najczęściej do pisania życiorysów wykorzystuje się program MS Word. Jest to wygodne narzędzie, w którym mamy do dyspozycji kilka gotowych szablonów do tworzenia CV. Dodatkowo z sieci można pobrać za darmo ich więcej. Najlepiej jest jednak wybrać szablon, który będzie prosty i przejrzysty, bez zbędnych ozdobników.
Ważne jest również wybranie odpowiedniej czcionki – powinna być czytelna i taka sama na całej długości dokumentu. Cały tekst powinien być przede wszystkim wyjustowany, co nada mu bardziej eleganckiego i formalnego charakteru.
Najczęściej stosowaną funkcją podczas pisania CV będzie również zmiana układu i podziału strony. CV najczęściej będzie składało się z tekstu w dwóch kolumnach, co możemy najprościej osiągnąć wybierając formatowanie tekstu w kolumny.
Darmowe programy do pisania CV
Jeżeli nie jesteśmy w posiadaniu MS Worda wciąż możemy skorzystać z prostych, darmowych narzędzi do pisania CV. Popularnym rozwiązaniem jest Google Docs, w którym również możemy skorzystać z szablonów do tworzenia życiorysów.
Polecamy również Apache OpenOffice (wcześniej OpenOffice.org) - w pełni darmowy pakiet biurowy, rozpowszechniany na zasadach Open Source. Obok LibreOffice jest to jeden z najpoważniejszych konkurentów Microsoft Office.
Jak napisać CV po angielsku
Przygotowując CV po angielsku należy pamiętać przede wszystkim o tym, że nie należy tłumaczyć dosłownie z języka polskiego na angielski. Ważne jest chociażby sprawdzić, jak po angielsku nazywa się nasze obecne stanowisko i to, na które aplikujemy. Nie zmieniamy nazw firm, imion i nazwisk na angielskie – powinny zostać zapisane w oryginalnym języku. Tak samo należy pamiętać o różnicy w nazewnictwie tytułów naukowych. Pamiętaj również o umieszczeniu klauzuli dotyczącej przetwarzania danych w języku angielskim – RODO obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej