Jak kupować GPS

Jak kupować GPS

10.07.2009 10:30, aktual.: 10.07.2009 11:49

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Kupić GPS to nie sztuka. Sztuką jest wybrać taki model, który będzie posiadał dokładne mapy, sprawne algorytmy wyboru optymalnych tras przejazdu oraz korzystną cenę. Bez przeprowadzenia testów dokonanie właściwego wyboru jest prawie niemożliwe. Oczywiście pomocne będzie zapoznanie się z opiniami użytkowników na forach internetowych, oraz analiza wyników testów map i urządzeń PC Worlda. Z naszego doświadczenia wynika jasno, że zestawy do nawigacji to urządzenia bardzo złożone. Liczy się w nich każdy szczegół, a wierzcie nam, z pozoru błahe elementy (np. kiepski uchwyt samochodowy) mogą skutecznie popsuć przyjemność korzystania z GPS-a.

Jedną z kluczowych cech GPS-a, która decyduje o zainteresowaniu się klienta konkretnym urządzeniem jest wygląd nawigatora. Choć stylistyka bywa różna to widać, że producenci starają się zachować wysoką jakość i zabezpieczyć GPS-y przed łatwym uszkodzeniem. W tym celu często wykorzystują materiały przypominające gumę, które zapobiegają przypadkowemu wypadnięciu urządzenia z dłoni, stosują też elementy elastyczne amortyzujące obudowę na wypadek ewentualnego upadku.

Obraz
© (fot. Jupiterimages)

Ważne jest prawidłowe umieszczenie wszelkich wejść i przycisków sterujących. Te ostatnie spotykane są coraz rzadziej - wszystkie funkcje przejmuje bowiem ekran dotykowy.

Jeśli chodzi o połączenia to warto zwrócić uwagę na GPS-y, do których zasilanie z zapalniczki samochodowej prowadzone jest bezpośrednio do uchwytu. Jest to o wiele wygodniejsze rozwiązanie niż, gdy zasilanie podłączamy do urządzenia. Docenimy je w momencie gdy będziemy chcieli schować GPS wychodząc z auta. Nie będziecie wtedy musieli walczyć z kablami, a jedynie wyjąć nawigator z uchwytu.

Wyświetlacz

Jednym z kluczowych elementów GPS-a jest ekran. Obecnie nie ma już urządzeń bez ekranu dotykowego. Przekątna ekranu zaczyna się od 3,5. a kończy najczęściej na 7 calach. Najpopularniejsze są jednak urządzenia z ekranami 4,3-calowymi. Większy ekran to łatwiejsze korzystanie z GPS-a - lepiej widoczne mapy, większe przyciski, wyższy komfort oglądania filmów i zdjęć (o ile jest to możliwe), ale z drugiej strony to większe gabaryty i masa co utrudnia zabranie nawigacji z samochodu, jej montaż na szybie, a także może ograniczyć widoczność podczas prowadzenia pojazdu.

Siedmiocalowe GPS-y takie jak Aristo Voyager M700. NavRoad NR750BV czy NAVIX 07PL wyglądają imponująco i zwracają uwagę przechodniów i innych kierowców, ale mają też swoje wady - ważą ponad pół kilograma i nie da się ich zmieścić w kieszeni. Na drugim końcu skali znajdują się urządzenia takie jak np. NavRoad NR460 - wyposażony w ekran 4,3 cala, ale tak mały, że da się go schować nawet w nieco grubszym portfelu.

To urządzenia, które dzięki swym maleńkim rozmiarom, małej masie i bardzo udanej stylistyce mają ogromne szanse stać się prawdziwymi przebojami wśród kobiet. Pamiętajcie jednak, że małe rozmiary GPS-a często uzyskujesz kosztem pojemności akumulatora, tak więc z GPS-a nie da się zbyt długo bez podłączenia do sieci. To jednak dotyczy także prądożernych GPS-ów z 7-calowymi ekranami. Rozmiar to nie jedyna cecha ekranu. Równie istotna jest ostrość obrazu, kontrast, oddanie kolorów i jasność. Ostatnia z cech może wydawać się mało istotna podczas jazdy nocą czy w pochmurny dzień, ale już w mocnym słońcu właśnie na nią zwrócicie uwagę. Zważywszy, że urządzenia sterowane są poprzez ekran dotykowy, także czułość i precyzja ekranu są istotne i podczas testów bierzemy je pod uwagę.

Obraz
© Model 1300 (fot. Navigon)

Uchwyt

Niezwykle ważny jest także uchwyt do mocowania GPS-a w samochodzie. Rzadko spotykamy system montażu urządzenia na desce rozdzielczej. Dominującym systemem instalacji jest uchwyt z przyssawką, którą przyciskamy do szyby czołowej pojazdu. Testując pod uwagę bierzemy łatwość montażu, zakres regulacji, jakość wykonania i pewność chwytu przyssawki. Najbardziej pomysłowe w chwili obecnej są uchwyty TomToma wymagające tylko mocnego przyciśnięcia do szyby. Inni producenci stosują bardziej skomplikowane mechanizmy.

Niestety, uchwyty TomTom są jednocześnie bardzo krótkie co sprawia, że nawigacja znajduje się daleko od oczu i rąk kierowcy. Zasada dźwigni sprawia, że im dłuższy uchwyt tym mocniej musi być przytwierdzony do szyby. Pół biedy gdy montujemy standardową nawigację 4,3 cala o niedużej masie, gorzej gdy jest to ciężka 7-calówka W tym ostatnim przypadku zdarzają się przypadki odpadnięcia od szyby. Oczywiście winne są nie tylko zbyt słabe uchwyty, ale i wyboiste polskie drogi. Oprócz tego jak mocno uchwyt przylega do szyby liczy się także jego stabilność - niestety część mechanizmów mocujących podczas jazdy wpada w drżenie. Mapa

Cechy zewnętrzne GPS-a to jedno, ale i tak w każdym nawigatorze najważniejsza jest mapa. To ona decyduje o wartości urządzenia. Na nic wspaniała stylizacja, jakość wykonania i mnogość funkcji, jeśli zainstalowana mapa będzie mało dokładna i nie doprowadzi Cię szybko do celu. Liczy się nie tylko liczba miejscowości, szczegółowość numeracji ulic czy punktów POI, ale w sytuacji gdy pod tymi względami mapy stają się coraz bardziej kompletne i bardziej do siebie zbliżone, precyzja wyznaczanych tras i ich pomysłowość. Ważnym elementem map jest także interfejs użytkownika: łatwość wprowadzania danych, planowania tras itp. Redakcja PC Worlda przeprowadziła na przełomie 200. i 2009 roku wielki test oferowanych jako samodzielne produkty map do nawigacji, które można instalować w smartfonach lub odpowiednio przystosowanych do tego urządzeniach elektronicznych (także części testowanych przez nas nawigacji samochodowych).

Sprawdzaliśmy także mapy instalowane w części nawigatorów przez samych producentów (TomTom, MIO, itp). Ocenialiśmy wygodę użytkowania, precyzję nawigowania i funkcjonalność map obejmujących terytorium Polski. Zwycięskim produktem okazała się Automapa XL Polska w wersji 5.3. Aktualnie dostępna jest nowa wersja produktu w wersji 5.5, którą przystosowano do współpracy z nowymi urządzeniami, m.in. Becker, Blaupunkt, HTC, NavRoad i Pentagram. Pełen raport z testu map znajdziesz w artykule "Gwarantujemy, nie zabłądzisz - Najlepsze mapy do nawigacji GPS - http://www.pcworld.pl/artykuly/343449/gwarantujemy.nie.zabladzisz.najlepsze.mapy.do.nawigacji.gps.html".

Obraz
© (fot. Becker)

Wydajność systemu

Wygląd, wykonanie, ekran, uchwyt i mapa to nie koniec cech na jakie należy zwrócić uwagę wybierając GPS. Nawigator jest urządzeniem elektronicznym tak więc liczy się także jego wydajność. Wysoka sprawność zainstalowanego procesora pozwala nie tylko na szybsze wyliczanie tras ale także łatwiejsze ich przeglądanie oraz bardziej komfortowe oglądanie filmów i zdjęć. Ślamazarny system potrafi być bardzo irytujący. Niestety większość nawigacji pracuje pod kontrolą systemu Windows CE 5.0. a dzieło Microsoftu do najszybszych nie należy. TomTom postawił na Linuksa i widać, że dobrze na tym wychodzi - wszystko działa szybko, pewnie i precyzyjnie.

Istotnym elementem jest także odbiornik GPS. Decyduje on o tym jak szybko odnajdywany jest sygnał z satelitów oraz czy podczas podróży będzie on stale utrzymywany. Przeglądając wyniki naszych testów zauważysz, że różnice w tej kategorii są spore. O ile znajdowanie sygnału przez kilka minut nie ma większego znaczenia gdy wybieramy się w wielogodzinną trasę o tyle podczas jazdy po mieście ta cecha decyduje w ogóle o sensie używania GPS-a. Także gubienie już znalezionego sygnału bywa bardzo denerwujące, dezorientujące, a momentami nawet niebezpieczne.

Źródło artykułu:PC World Komputer