Jak korzystaliśmy z usług telekomunikacyjnych w latach 2010-2013

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej publikuje analizę preferencji konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2010 - 2013.

28.03.2014 | aktual.: 28.03.2014 13:27

Obraz
© (fot. Fotolia)

W celu poznania preferencji konsumentów w sposobie korzystania z usług telekomunikacyjnych w Polsce, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej corocznie zleca przeprowadzenie badania ankietowego w tym zakresie. Celem publikowanej analizy jest przedstawienie kształtowania się zmian w sposobie korzystania z usług telekomunikacyjnych przez klientów indywidualnych na przestrzeni lat 201. – 2013.

Analiza obejmuje badania konsumenckie, które przeprowadzone zostały w latach 201. – 2013, na reprezentatywnej grupie osób w wieku 15 lat i więcej metodą wywiadu bezpośredniego (CAPI). Uzyskane wyniki zostały następnie zważone w taki sposób, aby można je było odnieść do całej populacji kraju.

Opracowanie dotyczy najważniejszych wskaźników dla trzech kluczowych segmentów rynku telekomunikacyjnego, tj.:
- dostępu do internetu,
- telefonii ruchomej,
- telefonii stacjonarnej,
a także:
- zmian dostrzeżonych w funkcjonowaniu rynku telekomunikacyjnego.

Wnioski z analizy:
- Rynek telekomunikacyjny wchodzi w okres stabilizacji. Wiele wskaźników zbliża się do wartości granicznych, w związku z tym takie wartości jak penetracja poszczególnymi usługami nie będą już tak szybko rosnąć.
- Poprzednia analiza preferencji konsumentów wskazywała na dynamiczną zmianę wielu wskaźników, dotyczących wszystkich opisanych segmentów telekomunikacji. Rok 2013 pokazał ustabilizowanie się wielu gałęzi rynku telekomunikacyjnego.
- W odniesieniu do usługi dostępu do Internetu, nadal kluczową rolę ogrywa dostęp stacjonarny, jednak już niemal 25% ankietowanych korzysta z Internetu mobilnego. Popularyzacja usługi przyczynia się do zmiany zachowani abonentów. Coraz więcej osób korzysta z sieci codziennie, a odsetek tych, którzy łączą się z siecią rzadziej maleje.
- Pojawienie się nowych ofert obniżających koszty, popularyzacja smartfonów oraz rozwój mobilnego Internetu powodują, że klienci coraz rzadziej wykazują chęć rezygnacji z usług telefonii ruchomej. Jednocześnie, szczególnie klienci usług post-paid, nie są skłonni zmieniać operatora, co świadczy o dojrzałości rynku.
- Telefonia stacjonarna to usługa telekomunikacyjna ciesząca się najmniejszą popularnością. Jako główną przyczynę posiadania telefonu w stałej lokalizacji wskazywane jest przyzwyczajenie. Klienci są również coraz bardziej świadomi możliwości substytucji telefonii stacjonarnej przez inne usługi, w tym telefonię VoIP.

Całą analizę można przeczytać tutaj (plik PDF).

internettelekomunikacjatelefonia
Komentarze (0)