Jądro Ziemi przecieka - geologowie dokonują zaskakującego odkrycia

Źródło zdjęć: © Fotolia
30.07.2019 06:53

Naukowcy dokonali niezwykłego odkrycia, znajdując odpowiedź na spór, który toczył się w środowisku geologicznym od długiego czasu. Okazuje się, że jądro Ziemi przecieka wypełniając pióropusze płaszcza i przedostając się na powierzchnię planety.

Najnowsze badania prowadzone przez dr. Hanikę Rizo z Uniwersytetu Carletona i jej zespół skupiły się na mierzeniu poziomu wolframu w poszczególnych warstwach Ziemi i skałach. Wolfram oraz jego izotopy W-182 ze 108 neutronami oraz W-184 ze 110 neutronami stanowią główne budulce jądra naszej planety, a izotopy występują w wielu skałach, które przedostają się na powierzchnię z wnętrza planety.

To właśnie badanie izotopów wolframu w poszczególnych warstwach skorupy oraz skałach, pozwoliło odkryć, że jądro planety przecieka już od 2,7 mld lat. Zgodnie z posiadanymi danymi, naukowcy doszli do wniosku, że stosunek izotopów W-182 i W-184 mógłby wskazać na wymianę chemiczną pomiędzy rdzeniem planety a pióropuszami płaszcza.

Jednak wykonanie bezpośredniego badania rdzenia planety byłoby niemożliwe przede wszystkim ze względu na to, że jądro Ziemi znajduje się ok. 2 900 km pod powierzchnią. Z tego względu, naukowcy z Uniwersytetu Carletona poddali analizie skały, które przedostają się na powierzchnię Ziemi z głębokiego płaszcza.

Głęboki płaszcz znajduje się najbliżej jądra zewnętrznego dzięki czemu wyniki badania mogą być miarodajne. Próbki do badań pochodzą z krateru Pilbara w Australii, z wyspy Reunion oraz archipelagu Wysp Kerguelena w Oceanie Indyjskim.

Na przestrzeni całego istnienia Ziemi nastąpiła duża zmiana w stosunku izotopów W-182 i W-184, a najstarsze skały płaszcza nie miały żadnych znaczących zmian w izotopach wolframu. Na podstawie tych obserwacji, naukowcy sądzą, że od 4,3 mld do 2,7 mld lat temu wycieki z rdzenia do płaszcza występowały w stopniu minimalnym lub nie miały w ogóle miejsca.

Niestety nowo opublikowane wyniki, nie pozwalają stwierdzić, co spowodowało, że ok. 2,7 mld lat temu jądro ziemi zaczęło przeciekać. Dla naukowców jest to jednak początek dalszych badań, które mogą pomóc zrozumieć proces powstawania pola magnetycznego na Ziemi oraz jak przebiega ewolucja rdzenia planety.