Indonezja kupiła samoloty Airbus A400M. Następny sukces mimo problematycznego rozwoju

Podczas odbywających się niedawno pokazów lotniczych Dubai Air Show 2021 Ministerstwo Obrony Indonezji podpisało z Airbusem kontrakt na dostawę samolotów A400M.

A400MA400M
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Airbus
Przemysław Juraszek

Umowa, która wejdzie w życie w przyszłym roku, obejmuje zakup dwóch samolotów w wersji wielozadaniowego tankowca-transportowca i zakłada możliwość pozyskania czterech dodatkowych maszyn. Indonezja stanie się dziesiątym użytkownikiem tej maszyny, która w sposób znaczący wzmocni zdolności transportowe indonezyjskich sił powietrznych w obliczu szybkiego reagowania na kryzysy.

Zresztą po trzęsieniu ziemi z 2018 roku to właśnie A400M był pierwszym dużym samolotem, który dostarczył ciężkie ładunki (cysterny z paliwem i koparki, żywność, odzież i środki medyczne), korzystając z uszkodzonego i krótkiego pasa startowego w Palu położonym na wyspie Celebes.

Indonezyjczycy rozważają też zastosowanie nowych maszyn jako jednostek gaśniczych, ponieważ poza transportem ładunków w trudne miejsca samolot może też służyć jako latająca cysterna dla samolotów oraz śmigłowców.

Historia A400M

A400M to ciężki samolot transportowy, którego korzenie sięgają lat 80., kiedy to europejscy członkowie NATO zdecydowali się zaprojektować większego następcę ówcześnie wykorzystywanych samolotów C-160 Transal i C-130 Hercules.

Co ciekawe, w przeciwieństwie do wyposażonego w silniki odrzutowe amerykańskiego C-17 Globemaster III, Europejczycy zdecydowali się pozostać przy napędzie śmigłowym, który lepiej sobie radzi w przypadku prowizorycznych pasów startowych.

Program trapiły problemy głównie z silnikami, ciągły wzrost kosztów oraz opóźnienia z uzyskiwaniem założonych zdolności. Maszyna odbyła swój dziewiczy lot 11 grudnia 2009 roku, ale przyszłość jej była zagrożona po katastrofie z maja 2015 roku pod Sewillą, gdzie zginęło czterech z sześciu członków załogi. Inną kwestią były pęknięcia poszycia kadłuba we francuskich A400M wykryte rok później.

Problemy udało się jednak rozwiązać i program początkowo obejmujący wyłącznie europejskich członków NATO zaczął w ostatnim czasie zdobywać pierwszych klientów zagranicznych. Pierwszym była Malezja (zamówienie z 2005 roku), a w tym roku jeszcze we wrześniu zamówienie pary maszyn ogłosił Kazachstan.

Wybrane dla Ciebie

Transformacja lotnisk.  Sztuczna inteligencja i nowe technologie na horyzoncie
Transformacja lotnisk. Sztuczna inteligencja i nowe technologie na horyzoncie
Ukraińcy pokazali broń w Kielcach. Chcą ją zaoferować Polsce
Ukraińcy pokazali broń w Kielcach. Chcą ją zaoferować Polsce
Czy przeszczepy organów mogą przedłużyć życie?
Czy przeszczepy organów mogą przedłużyć życie?
Nie każdy dostrzega tę iluzję optyczną. Naukowcy są zaskoczeni
Nie każdy dostrzega tę iluzję optyczną. Naukowcy są zaskoczeni
Przyjrzeli się zbrojeniom Polski. Stawiają nas za wzór
Przyjrzeli się zbrojeniom Polski. Stawiają nas za wzór
Odwieczny taniec galaktyk. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Odwieczny taniec galaktyk. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Straż Przybrzeżna USA zamawia komponenty do trzech kutrów typu Heritage
Straż Przybrzeżna USA zamawia komponenty do trzech kutrów typu Heritage
Niesamowite zjawisko. Całkowite zaćmienie Księżyca już 7 września
Niesamowite zjawisko. Całkowite zaćmienie Księżyca już 7 września
Nie chcą abramsów i leopardów. Druga armia NATO idzie inną drogą
Nie chcą abramsów i leopardów. Druga armia NATO idzie inną drogą
Mikroplastik, a zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Mikroplastik, a zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Amerykanie zbudowali ją dla Ukrainy. Może atakować w głębi Rosji
Amerykanie zbudowali ją dla Ukrainy. Może atakować w głębi Rosji
L-teanina. Składnik herbaty może zmniejszyć lęk i poprawić koncentrację
L-teanina. Składnik herbaty może zmniejszyć lęk i poprawić koncentrację