Indonezja kupiła samoloty Airbus A400M. Następny sukces mimo problematycznego rozwoju

Podczas odbywających się niedawno pokazów lotniczych Dubai Air Show 2021 Ministerstwo Obrony Indonezji podpisało z Airbusem kontrakt na dostawę samolotów A400M.

A400MA400M
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Airbus
Przemysław Juraszek

Umowa, która wejdzie w życie w przyszłym roku, obejmuje zakup dwóch samolotów w wersji wielozadaniowego tankowca-transportowca i zakłada możliwość pozyskania czterech dodatkowych maszyn. Indonezja stanie się dziesiątym użytkownikiem tej maszyny, która w sposób znaczący wzmocni zdolności transportowe indonezyjskich sił powietrznych w obliczu szybkiego reagowania na kryzysy.

Zresztą po trzęsieniu ziemi z 2018 roku to właśnie A400M był pierwszym dużym samolotem, który dostarczył ciężkie ładunki (cysterny z paliwem i koparki, żywność, odzież i środki medyczne), korzystając z uszkodzonego i krótkiego pasa startowego w Palu położonym na wyspie Celebes.

Indonezyjczycy rozważają też zastosowanie nowych maszyn jako jednostek gaśniczych, ponieważ poza transportem ładunków w trudne miejsca samolot może też służyć jako latająca cysterna dla samolotów oraz śmigłowców.

Historia A400M

A400M to ciężki samolot transportowy, którego korzenie sięgają lat 80., kiedy to europejscy członkowie NATO zdecydowali się zaprojektować większego następcę ówcześnie wykorzystywanych samolotów C-160 Transal i C-130 Hercules.

Co ciekawe, w przeciwieństwie do wyposażonego w silniki odrzutowe amerykańskiego C-17 Globemaster III, Europejczycy zdecydowali się pozostać przy napędzie śmigłowym, który lepiej sobie radzi w przypadku prowizorycznych pasów startowych.

Program trapiły problemy głównie z silnikami, ciągły wzrost kosztów oraz opóźnienia z uzyskiwaniem założonych zdolności. Maszyna odbyła swój dziewiczy lot 11 grudnia 2009 roku, ale przyszłość jej była zagrożona po katastrofie z maja 2015 roku pod Sewillą, gdzie zginęło czterech z sześciu członków załogi. Inną kwestią były pęknięcia poszycia kadłuba we francuskich A400M wykryte rok później.

Problemy udało się jednak rozwiązać i program początkowo obejmujący wyłącznie europejskich członków NATO zaczął w ostatnim czasie zdobywać pierwszych klientów zagranicznych. Pierwszym była Malezja (zamówienie z 2005 roku), a w tym roku jeszcze we wrześniu zamówienie pary maszyn ogłosił Kazachstan.

Wybrane dla Ciebie
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Prywatny teleskop kosmiczny? Mauve pomoże poszukiwać drugiej Ziemi
Prywatny teleskop kosmiczny? Mauve pomoże poszukiwać drugiej Ziemi
Muffiny z krwią wołową. Tak wpływają na organizm
Muffiny z krwią wołową. Tak wpływają na organizm