IFA 2010: Samsung chce rozdawać karty na rynku aplikacji dla telewizorów
Samsung zamierza w przyszłości uzyskać silną pozycję na rynku miniaplikacji. Koreański koncern ma po temu dobrą pozycję wyjściową szczególnie w dziedzinie oprogramowania dla telewizorów potrafiących łączyć się z internetem
07.09.2010 | aktual.: 07.09.2010 14:04
Od 3. do 50 procent telewizorów sprzedanych przez Samsunga w najbliższych dwóch latach będzie potrafiło komunikować się z Siecią - przewiduje K.H. Kwon, wiceprezes działu Samsung Media Solution Center. Koreańczycy już teraz mogą pochwalić się dużą liczbą sprzedawanych odbiorników TV - a właśnie od tego zależy sukces aplikacji. Koncern chce w tym obszarze oferować także płatne oprogramowanie klasy premium.
Na dostarczaniu aplikacji dla telewizorów powinni skorzystać programiści: zazwyczaj do ich kieszeni trafia od 6. do 70 procent wpływów ze sprzedaży; w ostatecznym rozrachunku bywają to spore sumy. Według danych opublikowanych na początku lata przez Steve'a Jobsa, koncern Apple dotychczas przekazał autorom aplikacji dla iPhone'a ponad miliard dolarów.
Samsung opracował własny system operacyjny dla smartfonów (Bada), ale w produkowanych telefonach instaluje także Androida; niebawem to samo zrobi z Windows Phone 7. Nieco inaczej firma zamierza postępować w przypadku odbiorników TV: będąc liderem rynku, może wykorzystać swoją pozycję do dyktowania trendów. K.H. Kwon poinformował, że koncern chce zająć dobrą pozycję w dziedzinie sprzedaży reklam online wyświetlanych na ekranach telewizorów.
Ponadto Samsung nie zamierza już dostarczać swojego pakietu narzędzi programistycznych tylko wybranym partnerom: we wrześniu zestaw SDK zostanie przekazany także zainteresowanym firmom z Europy, które wezmą udział w rozpisanym przez producenta konkursie Smart TV. Pula nagród wyniesie 500 000 euro. Tego typu konkursy przeprowadzono już w Korei i USA. Nowe aplikacje mają działać nie tylko na telewizorach, ale również na produkowanych przez Samsunga (i łączących się z Internetem) odtwarzaczach Blu-ray i systemach kina domowego. Odwiedzający targi IFA mogą przyjrzeć się gotowym narzędziom opracowanym w ramach programu Smart TV.
wydanie internetowe www.heise-online.pl