Gry: umieranie mniej stresujące niż zabijanie

W wydawanym przez Amerykańskie Stowarzyszenie Psychologiczne periodyku Emotion opublikowano wyniki ciekawych badań na temat gier komputerowych, przeprowadzonych przez fińskich naukowców - donosi serwis ArsTechnica.com. Ich celem było m.in. sprawdzenie, jak gracze reagują na fakt zabicia kogoś w grze komputerowej oraz jak na gracza wpływa to, że właśnie został zabity - okazuje się, że bycie "zabójcą" jest bardziej stresujące niż bycie "ofiarą".

Obraz
Źródło zdjęć: © Wow

Badania przeprowadzono na grupie 3. studentów, których zadaniem było granie w dwie gry komputerowe - "strzelankę" James Bond 007: NightFire oraz pozbawioną przemocy grę zręcznościową "Super Monkey Ball 2". W czasie rozgrywki dokładnie monitorowano ich reakcje psychiczne ( poziom stresu itp. ) na przebieg gry oraz mimikę, dodatkowo uczestnicy testów musieli wypełnić Kwestionariusz Osobowości Eysencka ( EPQ, Eysenck Personality Questionnaire - jego zadaniem jest zdefiniowanie cech osobowościowych badanego ).

Obraz
© (fot. JupiterImages/EAST NEWS)

Podczas grania w grę z dużą dawką przemocy ( James Bond ) wszyscy gracze wyraźnie reagowali zarówno na fakt zabicia przez nich innej postaci w grze, jak i na to, że ich postać została zabita. Najciekawsze jednak okazały się dane uzyskane przez sensory monitorujące mimikę - okazało się, że ( wbrew oczekiwaniom badaczy ) większość graczy pozytywnie reagowała na fakt zabicia ich postaci, zaś negatywnie - na to, że zabili kogoś innego. To zupełnie odwrotny wynik niż w przypadku Super Monkey Ball 2 - w tej grze u większości graczy każdy sukces w grze powodował pozytywną reakcję.

Zdaniem autorów eksperymentu, jedną z przyczyn takiej sytuacji może być fakt, że w grze komputerowej, w której celem jest zabijanie innych graczy, uśmiercenie kogoś nie powoduje u grającego zniwelowania stresu, ponieważ po wyeliminowaniu przeciwnika, musi on natychmiast skupić się na namierzeniu i zabiciu kolejnego gracza. Inaczej jest, gdy gracz zostanie zabity - to zwalnia go na chwilę z czujności i odpowiedzialności, co pozwala na odprężenie i wywołuje pozytywną reakcję.

Podczas badań okazało się też, że osoby, które na podstawie testu EPQ uznano za impulsywne i agresywne, wykazywały niższy poziom stresu podczas zabijania przeciwników w grze.

Badania przeprowadzone zostały przez naukowców z Akademii Ekonomicznej w Helsinkach.

Źródło artykułu: PC World Komputer

Wybrane dla Ciebie

Dekada zmian. NATO wydaje na wojsko więcej niż reszta świata
Dekada zmian. NATO wydaje na wojsko więcej niż reszta świata
Już są nad Polską. Oto, z czym latają "dumy" mocarstwa UE
Już są nad Polską. Oto, z czym latają "dumy" mocarstwa UE
Stare armaty z ery Stalina. Ukraińcy z powodzeniem strącają nimi drony
Stare armaty z ery Stalina. Ukraińcy z powodzeniem strącają nimi drony
Operacja "rura gazowa 2.0". Rosjanie próbują dalej swojej specjalności
Operacja "rura gazowa 2.0". Rosjanie próbują dalej swojej specjalności
Wzmożona aktywność samolotów wojskowych nad Polską. Oto co to oznacza
Wzmożona aktywność samolotów wojskowych nad Polską. Oto co to oznacza
Rosyjskie drony nad Polską. Mocarstwo w odpowiedzi przysłało swoją "dumę"
Rosyjskie drony nad Polską. Mocarstwo w odpowiedzi przysłało swoją "dumę"
Dania wybrała. Ogromny sukces europejskiego konkurenta Patriota
Dania wybrała. Ogromny sukces europejskiego konkurenta Patriota
Misja NATO "Eastern Sentry". Luftwaffe wzmocni obecność w Polsce
Misja NATO "Eastern Sentry". Luftwaffe wzmocni obecność w Polsce
Czeskie śmigłowce Mi-171S na pomoc Polsce. Nikt inny w NATO nie ma takich maszyn
Czeskie śmigłowce Mi-171S na pomoc Polsce. Nikt inny w NATO nie ma takich maszyn
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Mobilne laboratorium do pomiaru promieniowania. To nowa era w Polsce
Mobilne laboratorium do pomiaru promieniowania. To nowa era w Polsce
Czarne dziury pod lupą. Czy możemy zobaczyć ich eksplozję?
Czarne dziury pod lupą. Czy możemy zobaczyć ich eksplozję?