Gry: umieranie mniej stresujące niż zabijanie

Gry: umieranie mniej stresujące niż zabijanie

Gry: umieranie mniej stresujące niż zabijanie
Źródło zdjęć: © Wow
26.02.2008 11:00, aktualizacja: 26.02.2008 13:24

W wydawanym przez Amerykańskie Stowarzyszenie Psychologiczne periodyku Emotion opublikowano wyniki ciekawych badań na temat gier komputerowych, przeprowadzonych przez fińskich naukowców - donosi serwis ArsTechnica.com. Ich celem było m.in. sprawdzenie, jak gracze reagują na fakt zabicia kogoś w grze komputerowej oraz jak na gracza wpływa to, że właśnie został zabity - okazuje się, że bycie "zabójcą" jest bardziej stresujące niż bycie "ofiarą".

Badania przeprowadzono na grupie 3. studentów, których zadaniem było granie w dwie gry komputerowe - "strzelankę" James Bond 007: NightFire oraz pozbawioną przemocy grę zręcznościową "Super Monkey Ball 2". W czasie rozgrywki dokładnie monitorowano ich reakcje psychiczne ( poziom stresu itp. ) na przebieg gry oraz mimikę, dodatkowo uczestnicy testów musieli wypełnić Kwestionariusz Osobowości Eysencka ( EPQ, Eysenck Personality Questionnaire - jego zadaniem jest zdefiniowanie cech osobowościowych badanego ).

Obraz
© (fot. JupiterImages/EAST NEWS)

Podczas grania w grę z dużą dawką przemocy ( James Bond ) wszyscy gracze wyraźnie reagowali zarówno na fakt zabicia przez nich innej postaci w grze, jak i na to, że ich postać została zabita. Najciekawsze jednak okazały się dane uzyskane przez sensory monitorujące mimikę - okazało się, że ( wbrew oczekiwaniom badaczy ) większość graczy pozytywnie reagowała na fakt zabicia ich postaci, zaś negatywnie - na to, że zabili kogoś innego. To zupełnie odwrotny wynik niż w przypadku Super Monkey Ball 2 - w tej grze u większości graczy każdy sukces w grze powodował pozytywną reakcję.

Zdaniem autorów eksperymentu, jedną z przyczyn takiej sytuacji może być fakt, że w grze komputerowej, w której celem jest zabijanie innych graczy, uśmiercenie kogoś nie powoduje u grającego zniwelowania stresu, ponieważ po wyeliminowaniu przeciwnika, musi on natychmiast skupić się na namierzeniu i zabiciu kolejnego gracza. Inaczej jest, gdy gracz zostanie zabity - to zwalnia go na chwilę z czujności i odpowiedzialności, co pozwala na odprężenie i wywołuje pozytywną reakcję.

Podczas badań okazało się też, że osoby, które na podstawie testu EPQ uznano za impulsywne i agresywne, wykazywały niższy poziom stresu podczas zabijania przeciwników w grze.

Badania przeprowadzone zostały przez naukowców z Akademii Ekonomicznej w Helsinkach.

Źródło artykułu:PC World Komputer
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)