Grawitacja w attoskali. Naukowcy chcą rozwiązać tajemnice kosmosu

Grawitacja w attoskali. Naukowcy chcą rozwiązać tajemnice kosmosu

Ilustracja splątania kwantowego. Fizyka kwantowa odbywa się w naprawdę małej skali
Źródło zdjęć: © Getty Images | Science Photo Library
oprac. KLT
29.02.2024 07:56, aktualizacja: 01.03.2024 15:16

Brytyjscy naukowcy dokonali pomiaru najmniejszej siły grawitacji w historii. Jej wielkość wyrażono w attoniutonach, czyli trylionowych częściach niutona. Badacze twierdzą, że doświadczenie to pomoże im odkrywać tajemnice wszechświata.

Grupa naukowców z University of Southampton w Wielkiej Brytanii dokonała pomiaru siły grawitacji generowanej przez cząstkę o mikroskopijnej masie. Ich badania, które mają na celu lepsze zrozumienie natury grawitacji i praw rządzących wszechświatem, stanowią krok w kierunku połączenia mechaniki kwantowej i grawitacji - dwóch fundamentalnych dziedzin fizyki.

Fizycy z University of Southampton przeprowadzili eksperyment, który pozwolił im zbliżyć się do zrozumienia kwantowej grawitacji. Jest to zjawisko, które do tej pory pozostaje jedną z największych tajemnic nauki.

Połączenie mechaniki kwantowej, która rządzi światem subatomowym, z grawitacją, siłą działającą na makroskalę wszechświata, jest jednym z najważniejszych celów współczesnej fizyki. W swoim badaniu, opublikowanym w magazynie "Science Advances", naukowcy opisują, jak udało im się zmierzyć grawitację generowaną przez cząstkę o masie zaledwie 0,43 mg.

Najmniejsza grawitacja

Wykorzystując lewitujące magnesy, naukowcy byli w stanie zmierzyć siłę grawitacji generowaną przez tę mikroskopijną cząstkę. Siła ta wynosiła zaledwie 30 aN, czyli attoniutonów, które stanowią trylionową część niutona.

Naukowcy planują kontynuować swoje badania, dążąc do zmniejszenia masy cząstki, aby przeprowadzić eksperymenty na poziomie rządzonym przez mechanikę kwantową.

- Przez cały wiek naukowcy bezskutecznie próbowali zrozumieć, jak mechanika kwantowa i grawitacja współdziałają. Teraz zmierzyliśmy grawitacyjne sygnały pochodzące od najmniejszej masy w historii. Oznacza to, że jesteśmy o krok bliżej zrozumienia, jak mechanika kwantowa i grawitacja działają razem - mówi główny autor badania Tim Fuchs.

- Od teraz będziemy jeszcze schodzić ze skalą, aż dojdziemy do kwantowego poziomu. Poprzez zrozumienie kwantowej grawitacji, będziemy mogli rozwiązać niektóre z zagadek wszechświata – jak się zaczął, co się dzieje wewnątrz czarnych dziur – czy połączyć wszystkie znane siły w jedną teorię - dodaje naukowiec.