Google wprowadza dwuetapowe uwierzytelnianie

Google wprowadza dwuetapowe uwierzytelnianie

Google wprowadza dwuetapowe uwierzytelnianie
Źródło zdjęć: © Google
11.02.2011 15:26, aktualizacja: 11.02.2011 15:52

Hasła to jeden z najbardziej newralgicznych punktów usług sieciowych. Wdrażając opcjonalne logowanie dwuetapowe, Google zamierza poprawić poziom bezpieczeństwa własnej platformy. W ciągu najbliższych dni koncern zamierza wyposażyć w nowy mechanizm uwierzytelniania wszystkich użytkowników serwisu Google.

Hasła to jeden z najbardziej newralgicznych punktów usług sieciowych. Wdrażając opcjonalne logowanie dwuetapowe, Google zamierza poprawić poziom bezpieczeństwa własnej platformy. W ciągu najbliższych dni koncern zamierza wyposażyć w nowy mechanizm uwierzytelniania wszystkich użytkowników serwisu Google.

We wpisie w firmowym blogu technicy Google'a zapowiadają nową, opcjonalną metodę logowania, która oprócz hasła wymaga jeszcze podania kodu weryfikacyjnego. Ten ostatni jest generowany przez specjalną aplikację na smartfonie albo przesyłany przez Google'a w wiadomości SMS pod wskazany numer. Tym samym do zalogowania się konieczne jest spełnienie dwóch niezależnych czynników: trzeba nie tylko znać hasło, ale jeszcze mieć dostęp do uprzednio zdefiniowanego telefonu komórkowego.

Obraz
© Dodatkowy kod weryfikacyjny jest generowany przez specjalną aplikację na smartfonie lub Google przesyła go SMS-em (fot. Google)

Od dawna wiadomo, że same hasła nie zapewniają wystarczającego poziomu bezpieczeństwa. Hasła odporne na złamanie są trudne do zapamiętania –. przynajmniej te o odpowiedniej długości. Nawet długie hasło złożone z niekoniecznie alfanumerycznych znaków nas nie ochroni, gdy w komputerze zagnieździł się trojan, który po prostu odczyta je podczas wprowadzania z klawiatury. Z tego względu konieczna jest dodatkowa, działająca niezależnie metoda weryfikacji.

Już przed czterema laty eBay wraz z podległą sobie spółką PayPal podjął próbę wprowadzenia bezpiecznego uwierzytelniania za pomocą haseł jednorazowych. Przedsięwzięcie to jednak zakończyło się fiaskiem głównie dlatego, że należało zakupić token i cały czas nosić go przy sobie. Wraz z upowszechnianiem się smartfonów generatory kodów przybierają postać aplikacji.

Jednorazowy nakład pracy potrzebny na skonfigurowanie dwuetapowego logowania się Google szacuje na około 15 minut. Z opublikowanych dotychczas zrzutów ekranu można się dowiedzieć, że Google chce pójść na kompromis, pozwalając na uwierzytelnienie komputera w taki sposób, aby kod weryfikacyjny trzeba było wprowadzać jedynie co 30 dni. Nawet jeśli w trakcie realizacji projektu Google będzie musiał dokonać optymalizacji, to podjętymi działaniami daje wyraźny sygnał, że tym razem faktycznie zależy mu na rozwiązaniu problemu z hasłami.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)