Gdzie w Polsce nie działają telefony?

Gdzie w Polsce nie działają telefony?

Gdzie w Polsce nie działają telefony?
07.01.2010 16:16, aktualizacja: 08.01.2010 13:35

Zerwane połączenia? Brak zasięgu? Zakłócenia utrudniające rozmowę? Sprawdź na planie miasta, gdzie służby UKE wykryły niedoskonałości w funkcjonowaniu sieci komórkowych. Teraz także Katowice, Łódź i Olsztyn

Publikujemy wyniki badań sieci GSM 900/180. i UMTS w Warszawie, Katowicach, Łodzi i Olsztyna. Przygotowujemy podobne dane dotyczące kolejnych aglomeracji.

Jak zebrano prezentowane informacje? Samochody pomiarowe przejechały łącznie 191. km na terenie czterech miast. Badanie trwało od 31 sierpnia do 30 września 2009 r. w godzinach wzmożonego ruchu w sieciach komórkowych, to jest między 15.00 a 19.00. Przeprowadzono 74 godziny pomiarów, podczas których badano sieci czterech operatorów jednocześnie:

  1. Polkomtela - sieć Plus,
  2. Polskiej Telefonii Cyfrowej - sieć ERA,
  3. Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel - sieć Orange,
  4. P4 - sieć Play.

Telefony w samochodach pomiarowych pracowały w trybie automatycznego wyboru sieci. Mierzone były parametry:

Obraz
© Kliknij, aby przejść do strony z wynikami badania (fot. UKE)

- poziom odebranego sygnału RxLev dla GSM900/1800, decydujący o zasięgu sieci,
- poziom realizacji połączeń pod kątem blokowania i przerywania połączeń (NQA),
- badanie jakości transmisji mowy (PESQ).

Zgromadzone wyniki z kilku sesji pomiarowych zostały połączone dla poszczególnych miast i przeanalizowane pod kątem pokrycia miasta sygnałem telefonii komórkowej GSM 900/180. i UMTS oraz wykonanych połączeń telefonicznych.

Chcieliśmy, aby przygotowane mapy były czytelne dla zwykłych użytkowników komórek. Dlatego świadomie ograniczyliśmy liczbę prezentowanych danych. Na mapach można zobaczyć tylko te miejsca, w których nastąpiło zerwanie bądź zablokowanie połączenia.

W przypadku wskaźnika PESQ, określającego jakość połączenia, na mapach pozostawiono tylko te miejsca, gdzie wartość pomiaru była równa lub mniejsza od 3. Uzyskanie wartości poniżej 2,7 (czerwona kropka) świadczy o bardzo złej jakości przesyłanego sygnału, a od 2,7 do 3 może spowodować, że jakość głosu w słuchawce telefonu będzie kiepska (pomarańczowa kropka).

Wyniki badania dostępne są na stronie UKE - tutaj

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (68)