Europejski GPS dla samolotów

Europejski system EGNOS, który poprawia precyzję GPS może znaleźć szerokie zastosowanie w lotnictwie

Europejski GPS dla samolotów
Źródło zdjęć: © Avanti

04.03.2011 | aktual.: 07.03.2011 09:12

Europejski system EGNOS, który poprawia precyzję GPS może znaleźć szerokie zastosowanie w lotnictwie - informuje serwis "BBC News/Science&Environment".

Jak ogłosiła Komisja Europejska, certyfikowany w środę EGNOS może podać samolotom czy helikopterom ich położenie z dokładnością do dwóch metrów, a nawet większą - niezależnie od pogody (zwykły GPS może się pomylić o wiele metrów). Obecny stopień wdrożenia systemu daje mu pewność działania na tyle dużą, że może od tego zależeć życie ludzi.

Obraz
© (fot. Jupiterimages)

EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service)to europejski system satelitarny, stworzony przez Europejską Agencję Kosmiczną, Komisję Europejską i EUROCONTROL. Wspomaga systemy GPS i GLONASS, a w przyszłości europejski Galileo.

Najważniejsze zadania EGNOS to transmisja poprawek różnicowych oraz informowanie o awariach systemu GPS. System bardzo zwiększa dokładność i wiarygodność pozycji uzyskiwanej z GPS. Odpowiednikiem EGNOS w Ameryce Północnej jest WAAS (Wide Area Augmentation System),a w Japonii - MSAS (Multi-functional Satellite Augmentation System).

System, obejmujący na razie zasięgiem tylko Europę, ma pomóc zwłaszcza w lądowaniu na mniejszych lotniskach, o kiepskiej infrastrukturze i obsługiwanych przez mniej doświadczony personel. Przyda się jednak także w dużych portach lotniczych, bo usprawni kontrolę lotów i skróci oczekiwanie na lądowanie.

Jego infrastrukturę tworzą trzy satelity geostacjonarne oraz sieć stacji naziemnych. Odbierają sygnały GPS, analizują poprawiają błędy i transmitują poprawione dane użytkownikom.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)