Europejski GPS dla samolotów
Europejski system EGNOS, który poprawia precyzję GPS może znaleźć szerokie zastosowanie w lotnictwie
Europejski system EGNOS, który poprawia precyzję GPS może znaleźć szerokie zastosowanie w lotnictwie - informuje serwis "BBC News/Science&Environment".
Jak ogłosiła Komisja Europejska, certyfikowany w środę EGNOS może podać samolotom czy helikopterom ich położenie z dokładnością do dwóch metrów, a nawet większą - niezależnie od pogody (zwykły GPS może się pomylić o wiele metrów). Obecny stopień wdrożenia systemu daje mu pewność działania na tyle dużą, że może od tego zależeć życie ludzi.
EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service)to europejski system satelitarny, stworzony przez Europejską Agencję Kosmiczną, Komisję Europejską i EUROCONTROL. Wspomaga systemy GPS i GLONASS, a w przyszłości europejski Galileo.
Najważniejsze zadania EGNOS to transmisja poprawek różnicowych oraz informowanie o awariach systemu GPS. System bardzo zwiększa dokładność i wiarygodność pozycji uzyskiwanej z GPS. Odpowiednikiem EGNOS w Ameryce Północnej jest WAAS (Wide Area Augmentation System),a w Japonii - MSAS (Multi-functional Satellite Augmentation System).
System, obejmujący na razie zasięgiem tylko Europę, ma pomóc zwłaszcza w lądowaniu na mniejszych lotniskach, o kiepskiej infrastrukturze i obsługiwanych przez mniej doświadczony personel. Przyda się jednak także w dużych portach lotniczych, bo usprawni kontrolę lotów i skróci oczekiwanie na lądowanie.
Jego infrastrukturę tworzą trzy satelity geostacjonarne oraz sieć stacji naziemnych. Odbierają sygnały GPS, analizują poprawiają błędy i transmitują poprawione dane użytkownikom.