Dziwne struktury w kosmosie. Mogą być najstarszymi we wszechświecie

Dziwne struktury w kosmosie. Mogą być najstarszymi we wszechświecie

Symulacja komputerowa pozwoliła odkryć najstarszą strukturę we wszechświecie
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
03.04.2021 19:32

Symulacje przeprowadzone na maleńkim wycinku wszechświata ujawniły pierwsze struktury, jakie powstały tuż po Wielkim Wybuchu. Naukowcy są zgodni, że czegoś podobnego nigdy wcześnie nie widzieli.

W pierwszych chwilach po Wielkim Wybuchu wszechświat był o wiele gorętszym miejscem niż teraz - szacuje się, że jego temperatura przekraczała bilion stopni Celsjusza. Oczywiście bezpośrednia obserwacja tego momentu nie jest możliwa, ale naukowcom udało się przeprowadzić symulację z pomocą bardzo wydajnych komputerów.

Dzięki temu badacze mogli z większą szczegółowością niż kiedykolwiek wcześniej przyjrzeć się momentowi tuż po Wielkim Wybuchu. Dzięki temu mogli zobaczyć, jak pierwsze cząstki kwantowe łączą się pod wpływem grawitacji.

Symulacja pokazała, że cząstki złączyły się, tworząc następnie złożone i gęste struktury. Według naukowców mogły one ważyć od kilku gramów do aż 20 km, z tym że materia była "upakowana" na przestrzeni mniejszej niż cząstka elementarna.

Symulacje są pierwszymi, które pokazują wystarczająco dużo szczegółów, aby naukowcy mogli rozszyfrować zakres rozmiarów i kształtów struktur wczesnego wszechświata. Ponadto są potwierdzeniem modelu teoretycznego opracowanego prawie 40 lat temu.

Współautor badania Richard Easther, profesor fizyki na Uniwersytecie w Auckland wyjaśnił, że to samo pole energii, które stworzyło te pierwsze struktury, później doprowadziło do powstania całych galaktyk.

Fizycy uważają, że gęste struktury nie przetrwały zbyt długo, ale mogły zostawić po sobie ślady w strukturze fal grawitacyjnych. Inna możliwość jest taka, że zapadły się w sobie tworzą pierwotne czarne dziury - według niektórych badaczy uważane za ciemną materię

Naukowcy będą kontynuowali badania i planują przeprowadzenie kolejnych symulacji, by odpowiedzieć na pytanie, co stało się z tajemniczymi strukturami. Dotychczasowe wyniki zostały opublikowane w Physical Review 22 marca br.