Duże zmiany na Allegro już weszły w życie. Komentarze tylko dla kupujących
Duże zmiany na Allegro. Znika możliwość oceniania kupujących. To dobra wiadomość dla użytkowników, którzy obawiają się, że za negatywną opinię o sklepie dostaną podobny, niezasłużony komentarz o sobie. Sprzedawcy powodów do zadowolenia mają nieco mniej.
Od 25 stycznia, tylko kupujący mogą oceniać przebieg transakcji - komentarz zostawia wyłącznie osoba, która coś kupiła, a nie sprzedawca. Żeby nie pozostawiać wątpliwości związanych z przebiegiem transakcji, zrezygnowano z neutralnego komentarza. Ocena może być pozytywna lub negatywna. Allegro tłumaczy, że neutralna opinia i tak nie cieszyła się popularnością, na dodatek niewiele mówiła o transakcji - a w końcu chodzi o to, by wiedzieć, czy u danego sprzedawcy warto robić zakupy.
Obecnie ponad 85% transakcji na Allegro dotyczy produktów nowych, z gwarancją, od profesjonalnych sprzedawców - tłumaczy Allegro, dlaczego zabrało sprzedawcom możliwość oceniania kupujących. Zdaniem internetowego sklepu wzajemne komentarze miały sens, gdy transakcji dokonywały osoby prywatne. Dziś na Allegro to mniejszość, więc stary system nie ma racji bytu.
Dodatkowo fakt, że sprzedawca nie może oceniać kupującego, ma sprawić, że klient nie będzie bał się wyrazić negatywnej opinii. Dotychczas było z tym różnie - twierdzi Allegro - ponieważ użytkownicy obawiali się reakcji “negatyw za negatywa”.
Większa władza kupującego może jednak sprawić, że to klient będzie wystawiał niesprawiedliwe komentarze, które trudniej będzie wyjaśnić. Allegro broni się i dodaje, że każdą ocenę będzie można skomentować, korzystając z opcji odpowiadania na “negatywa” i przedstawiając swoje zdanie.
Nowe komentarze wchodzą już dziś. To jednak nie koniec zmian na Allegro. Na początku lutego ocena transakcji będzie obejmowała okres krótszy niż obecnie. Dziś bierze się pod uwagę całą historię konta, zaś od lutego wyświetlane będą oceny transakcji tylko z ostatnich 12 miesięcy.
Ma to zapobiec sytuacjom, w których źle działający sprzedawca nadal ma dobrą średnią ocen (wypracowaną we wcześniejszych latach), mimo że w ostatnim czasie jakość jego usług znacznie się pogorszyła. I odwrotnie - dawne wpadki nie będą liczone. Allegro chce, by kupujący wiedzieli, jak sprzedawca działa “tu i teraz”, na przestrzeni ostatnich miesięcy, a nie na podstawie dawnych zachowań. Wydaje się, że dzięki temu ocena będzie sprawiedliwsza.
Z czasem Allegro wprowadzi kolejne nowości. Cząstkowe oceny sprzedaży wystawiane przez kupujących staną się widoczne dla sprzedających, a do 90 dni skróci się czas na wystawienie oceny o transakcji. W drugiej połowie roku zostanie wprowadzone rozwiązanie, w którym system będzie powiadamiać sprzedawcę, kiedy jego wskaźniki jakości się pogorszą. Wówczas Allegro wcieli się w osobistego doradcę i podpowie, co należy poprawić.