Dobry rok dla polskiego YouTube'a. Największa sieć w Europie świętuje

15 mln złotych wypłaconych twórcom. 41 proc. wzrostu przychodów firmy. Średnio 4 kampanie dziennie - to tylko część wyników z 2017 roku, którymi podzielił się LifeTube, agencja influencer marketingu i największa jednonarodowa sieć YouTube w Europie.

Adam Drzewicki z kanału "Matura To Bzdura".
Źródło zdjęć: © Mat. prasowe
Grzegorz Burtan

Grzało

LifeTube zrealizował w tym roku 939 kampanii dla 321 klientów, a więc o ponad 21 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Łączny przychód firmy wzrósł o 41 proc. względem roku 2016. Analogicznie wzrosła kwota wypłacona twórcom za zrealizowane kampanie. Do youtuberów zrzeszonych w sieci LifeTube trafiło w mijającym roku ponad 15 mln złotych.

- Bardzo cieszy nas fakt, że liczba klientów LifeTube stale rośnie i co ważne, współpracujące z nami marki do nas wracają. Oznacza to, że nie tylko są zadowolone ze wspólnych działań, ale dostrzegają również, że warto korzystać z siły influencer marketingu, aby osiągać konkretne i mierzalne rezultaty. Jesteśmy również dumni z tego, że zaufała nam tak duża grupa twórców internetowych, którzy pod naszymi skrzydłami mają szansę na efektywną monetyzację tworzonych treści - mówi Paweł Stano, prezes LifeTube.

W 2017 roku LifeTube pozyskał 140 nowych twórców, co daje łącznie 427 kanałów w całej sieci. Łącznie wygenerowała ona rekordową liczbę ponad 510 milionów wyświetleń i obecnie pod względem subskrypcji (ponad 54 miliony) jest największą jednonarodową siecią w Europie.

Sukcesywnie rośnie liczba wyświetleń - w tym roku na jeden film opublikowany w sieci Lifetube przypadło ich średnio 56 tys. Wzrasta także czas spędzony na oglądaniu wideo. Średni czas oglądania wynosi obecnie blisko 5 min.. To o 1 minutę i 20 sekund więcej niż jeszcze 3 lata temu i o 23 sekundy dłużej niż rok temu.

- Co ważne, youtuberzy angażują prawie 2,5 razy bardziej niż w 2016 roku, o czym świadczy znaczący wzrost interakcji (komentarzy, łapek, udostępnień itp.). Wbrew powszechnym przekonaniom o królującym w sieci hejcie, liczby pokazują wzrost pozytywnych reakcji na filmy twórców zrzeszonych w LifeTube o ponad 135% względem poprzedniego roku - komentuje Łukasz Głombicki, head of communication w LifeTube.

Wyniki agencji LifeTube.
© lifetube

Będzie grzać
Zapytałem Kamila Bolka o trendy, jakie LifeTube uważa za najbardziej interesujące w przyszłości.

- Każda kategoria będzie rozwijać się w swoją stronę. Warto jednak zwrócić uwagę na gaming. YouTube ma się bardzo dobrze w tym zakresie i pokazanie tego reklamodawcom może odczarować dla szerszej publiki tę konkretną kategorię. Ostatnio wzięliśmy udział w bardzo ciekawej inicjatywie i na jednym kanale gamingowy współrealizowaliśmy kampanię „Puszcza Białowieska” w grze Minecraft. Gaming to potężną siła, na którą trzeba zwrócić uwagę. Podobnie jak kanały popularnonaukowe. Udowadniają, że można tworzyć treści interesujące i wartościowe – podkreśla.

Bolek dodał również, że LifeTube zamierzać stawiać na wszystkie kategorii.

- YouTube jest szeroki jak Internet, trzeba o tym pamiętać. To nie jest tak, że jeden YouTuber jest lepszy, a drugi gorszy. Oni są różni i realizują różne cele. Można mieć znaną twarz lub 10 mniejszych, którzy mają bardziej zaangażowaną widownię lub specjalizują się w danym temacie. Chcemy edukować w tym zakresie i angażować twórców. Postawić na ich rozwój i zaprezentować reklamodawcom – podkreśla.

Na konferencji obecny był również Adam Drzewicki z popularnego kanału “MaturaToBzduraTV”. Opowiedział o początkach I motywacjach, które stały za stworzeniem tego formatu.

- Od początku czuliśmy misję Matura To Bzdura jako kanału, który obnaża pewne braki w wiedzy uczniów. Wiadomo, że części nie chce się uczyć, ale są też uczeni w sposób przedawniony i trochę zbyt nudny. Taka nauka na ostatnią chwilę powoduje, że w efekcie zaliczamy przedmiot na trzy z plusem, a po tygodniu nic z tego nie pamiętamy. Te dziury w wiedzy to właśnie kwiatki na naszym kanale – tłumaczy.

Zapytany, czy kanał nie propaguje wyśmiewania innych osób z powodu braku wiedzy, Drzewicki odpowiedział, że hejt w internecie wynika po części z pozycji osób, które szydzą z pytanych.

- Każdy jest mocny przed ekranem gdy trzeba napisać komentarz. Ale na każdego też czekają pewne wyzwania – na sprawdzianie, egzaminie czy maturze. Wtedy wychodzi, co umiemy. Niestety, około 20 proc. uczniów nie zdaje matury, głównie przez matematykę. A w naszych sondach pada około 20-30 proc. poprawnych odpowiedzi – zdradza.

Zapytany o plany na 2018 rok, Drzewicki podkreśla, że istotne będzie rozwijanie autorskiej aplikacji I wideo wokół niej.

- Będziemy rozwijać Quiz Hot Challenge, gdzie Youtuberzy pojedynkują się przez naszą aplikację QuizHouse. Odnośnie nowych treści, to głównie nowe quizy z zakresu literatury i języka angielskiego w naszej aplikacji – mówi.

Dalsza ekspansja
W 2018 roku LifeTube zapowiada wiele nowych działań: m.in. wystartuje z cyklem otwartych szkoleń dla influencerów i twórców wideo - LifeTube Boosters. Spotkania poprowadzą specjaliści z sieci partnerskiej oraz zewnętrzni eksperci.

Niebawem premiery doczeka się także pierwsza ogólnodostępna baza twórców zrzeszonych w sieci wraz ze szczegółowymi informacjami i statystykami dotyczącymi poszczególnych kanałów - znajdą się tam szczegółowe opisy, statystyki dot. zasięgu, demografii widzów czy działalności influencerów poza kanałem YouTube. Baza będzie częścią nowej strony internetowej LifeTube.

W ramach edukacji rynku i ewangelizacji o wideo i influencer marketingu LifeTube zapowiada również uruchomienie swojego eksperckiego kanału na YouTube - gdzie w przystępnej formie wideo specjaliści podzielą się swoją wiedzą, studiami przypadków i analizami bieżących trendów.

Od początku działalności LifeTube, naszym celem jest stały rozwój. Rok do roku obserwujemy sukcesywne wzrosty kluczowych dla nas wskaźników i planujemy jeszcze silniej zwiększyć tempo - dodaje Paweł Stano.

Wybrane dla Ciebie

Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno
Berlin zdecydował. Nowa fabryka amunicji poza granicami kraju
Berlin zdecydował. Nowa fabryka amunicji poza granicami kraju
Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Dotarły. Nowe wyrzutnie rakietowe w polskiej armii
Dotarły. Nowe wyrzutnie rakietowe w polskiej armii
Potężne pociski. Zełenski poprosił Trumpa o dostawy
Potężne pociski. Zełenski poprosił Trumpa o dostawy
Ochotnicza Brygada "Chartija" z nowym sprzętem. Jest to koszmar Rosjan
Ochotnicza Brygada "Chartija" z nowym sprzętem. Jest to koszmar Rosjan
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Infinite Machine P1. "Cybertruck wśród skuterów" wkrótce na drogach
Infinite Machine P1. "Cybertruck wśród skuterów" wkrótce na drogach
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii