Dlaczego nigdy nie wygrasz w Tetrisa?
Czy w Tetrisa można wygrać? Jak się okazuje - nie. Gra skonstruowana jest tak, że prędzej czy później zawsze skończymy źle. Ciekawą pracę naukową na ten temat przypomniał ostatnio prowadzący program PBS Game/Show.
Tetris - gra, która ma już na karku ponad 30 lat, a która wciąż nie przestaje bawić i fascynować. Jej kolosalny sukces to w dużej mierze zasługa genialnego projektu pochodzącego z Rosji autora - Aleksieja Pażytnowa. Chociaż miał on w historii wielu naśladowców, próbujących stworzyć grę logiczną równie łatwo zrozumiałą i wciągającą, chyba żadnemu z nich nie udało się powtórzyć sukcesu tak globalnego.
Oczywiście, poza jakością samej gry, duży wpływ na jej powodzenie miała również cała sytuacja wokoło - debiutowała jako tytuł startowy na Game Boya, pierwszą konsolę przenośną, w czasach, gdy granie w autobusie czy kolejce do lekarza wydawało się czymś fantastycznym. Pojawienie się konsoli przenośnej wraz z tytułem, który wciągnąć mógł nie tylko zagorzałych fanów tej formy rozrywki, musiało odbić się szerokim echem. Tetrisa, choć w świecie gier jest już leciwym staruszkiem, zna dzięki temu każdy nawet dzisiaj.
Nie każdy musi być jednak świadom tego, jak skonstruowana jest ta legendarna gra. Bo z całą pewnością nie jest ona prosta. Za jej działaniem stoi dobrze przemyślana matematyka, która zapewnia, że prędzej czy później każdy zakończy rozgrywkę. Te reguły przybliżył ostatnio Jamin Warren w swoim programie.
Przede wszystkim, chociaż wszystkie klocki, które spadają na planszę podczas rozgrywki w Tetrisa, dobrze do siebie pasują i mogą dać jedną, pozbawioną „dziur” całość, to w rzeczywistości prędzej czy później dopasowanie kolejnego elementu nie będzie już możliwe. Dzieje się tak dlatego, że łączna szerokość wszystkich kształtów po ich połączeniu w jeden to osiem pól - plansza do gry ma ich zaś dziesięć, pozostawiając sporą przestrzeń na pomyłki i błędy.
Warren zwraca też uwagę na sposób, w jaki Tetris losuje kolejne klocki. Z rachunku prawdopodobieństwa wynika, że prędzej czy później zaserwuje ona graczowi taką ich kombinację, której nie będzie on w stanie połączyć w jedną całość, nieważne jak dobry by był.
Ale nawet gdyby dostawał cały czas idealne elementy, to po ich 70 tysiącach gra i tak zakończy się jego porażką - właśnie z powodu wspomnianej konstrukcji planszy.
W niczym to jednak nie przeszkadza i Tetris wciąż pozostaje popularny. A może właśnie dzięki temu?
_ jb _