Dinozaury miały wstydliwy problem. Potwierdziły to nowe badania

Dinozaury miały wstydliwy problem. Potwierdziły to nowe badania

Dinozaury miały wstydliwy problem. Potwierdziły to nowe badania
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
12.12.2019 08:32, aktualizacja: 12.12.2019 09:57

Dinozaury i ludzi łączy pewna nieprzyjemna przypadłość. Najnowsze badania bursztynów pochodzących z okresu Kredy, znalezionych w prowincji Kaczin Mjanmy, potwierdziły, że dinozaury musiały zmagać się z niemałym problemem. 100 mln lat temu pokryte piórami gady musiały "walczyć" z plagą wszy.

W czasopiśmie "Nature Communications" został opublikowany raport naukowców z Chińskiej Akademii Nauk i Capital Normal University w Pekinie, z którego wynika, że dinozaury miały poważny problem z wszami. Naukowcy doszli do tego wniosku badając dwa kawałki bursztynu, w których zatopione był przypominające wszy owady. W zastygłej żywicy udało się również dostrzec ponadgryzane pióra dinozaurów, na których żerowały owady.

To badanie po raz pierwszy pokazuje, że dinozaury, które miały pióra (dotyczy to wielu gatunków) musiały zmagać się z wszawicą, podobnie jak współczesne ptaki czy ludzie. Prehistoryczne wszy zostały nazwane Mesophthirus engeli i wszystko wskazuje na to, że bez problemu radziły sobie również po wyginięciu dinozaurów.